שולפת צפורניים | קוויריות נגד נישואים מכל סוג
804
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-804,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

קוויריות נגד נישואים מכל סוג

את הטקסט המקורי באנגלית אפשר למצוא כאן

*************************************************************

 *הערות המתרגמת – דןוג

הטקסט הזה לקוח מתוך מאמר של הקבוצה הקווירית-רדיקילית בושת הגאווה שפועל בארה"ב. הוא עוסק, בעיקר בהקדמה, בסוגיות הנוגעות לפוליטיקה להט"בית בארה"ב. אם זה פחות מעניין אתכן, אתן מוזמנות לדלג על ההקדמה ולקרוא את חלק השאלות ותשובות, שהוא החלק העיקרי של הטקסט.

גם שם התשובות מתייחסות לארה"ב, אבל רלוונטיות מאוד גם לכאן, אפשר לראות זאת בקלות בפסקה שמדברת על גירוש א/נשים צבעוניות מסן פרנסיסקו אם מקבילות את זה למה שקורה בימים אלה ממש בתל-אביב.

אם אתן רוצות לקרוא עוד על הקבוצה, אתן מוזמנות לעיין בפנזין בושת הגאווה שתרגמה לעברית שירי אייזנר*

*************************************************************

GayShame

מה קרה לזמנים בהם להיות קוויר אמר באופן אוטומטי שאת מאתגרת את הממסד הפטריארכאלי הדכאני והדוחה שמתקרא ברית הנישואים? בימינו, נראה שקווירים כ"כ נואשים לטעימה מהפריווילגיות הסטרייטיות שהם מוכנים להקים מחנה בגשם בתקווה שהמדינה תסכים סוף-סוף להכשיר את הזיווגים שלהם.

 אנו רואות כעת אלפי הומואים ולסביות שבוערת בהם כמיהה לכל שמץ של קבלה מממסד אלים וצבוע שבסופו של דבר רוצה אותנו מתים. אל תשכחו שנישואים הם המוסד המרכזי של מערכת השליטה המיזוגינית והגזענית המוכרת כהטרוסקסואליות. אל תבינו אותנו לא נכון, אנחנו בעד הזכות של כל אחת להזדיין עם מי שבא לה, אנחנו פשוט לא תומכות בסטטוס-קוו האימפריאליסטי צמא הדם.

ערוצי תקשורת מקומיים, לאומיים ובינלאומיים, שמרניים וליברלים, תאגידיים וקהילתיים, כולם התנפלו על העירייה כאילו גאווין ניוסום היה מנהיג חלוצי של התנועה לזכויות גאים. גאווין ניוסום צבר כח ע"י סרסרות אגרסיבית בקולותיהם של הומואים פריוולגיים והצהרות על קרימנליזציה של עוני בעיר שנהרסה ע"י שנים של פיתוח קפיטליסטי חמדני. כעת, הוא מחזיר להומואים שבחרו בו. אותם הבוגדים שבמשך שנים קידמו נישואים גאים כמטרה האחרונה בדרך להשיג "שיוויון", ועדיין ששים לתת את כל הקרדיט על עבודתם הבזויה לגאווין ניוסום.

ניוסום משתמש בנישואים גאים כנושא מרכזי על מנת להגיע לתקשורת הלאומית, ולקדם את דרכו המגלומנית לצבירת כח לאומי. מה שמדכא הוא שהומואים כה מסונוורים מהרצון הנואש שלהם לקבל "זכויות" שהם מוכנים לקדם פאשיסט ציני במסווה כמשיח.

נישואים הם רצח:

על גבולות השיח על ברית הנישואים

אז, מה הבעיה עם נישואים גאים?

על מנת לענות לשאלה הזו, עלינו להבין קודם מהו הדבר הזה שנקרא נישואים. נישואים הם למעשה חוזה כלכלי וחוקי שמאפשר מעבר של רכוש, כח ופריווילגיות מאדם אחת לאחרת. היסטורית, נישואים שומשו לגיבוש כח משפחתי בקרב גברים, על חשבון נשים. בזמנים מאוחרים יותר הנישואים בארה"ב שומשו לגיבוש מעמד הביניים. נישואים מאפשרים זאת בכך שהם מרכזים עושר וכח במבנים משפחתיים ובירושה (הן במובן הכספי, והן במובן של כח חברתי). בשל יכולתם של נישואים ליצור מבנים מעמדיים הם מהווים, ותמיד היוו, מבנה בסיסי של כלכלה קפיטליסטית. בפועל, רוב הא/נשים מתחתנות עם א/נשים ממעמד סוציו-אקונומי דומה לשלהן. ברית הנישואים מנציחה גם אידיאולוגיות גזעניות, מה שנעשה בעבר ע"י חוקים לגבי נישואי תערובת וכיום ע"י סטנדרטים חברתיים. כתוצאה מכל אלה, קיימת היסטוריה ארוכה של ביקורת על מוסד הנישואים שנשמעה מצד פמיניסטיות צבעוניות, פמיניסטיות לבנות, קוויריות ואחרות.

אבל מה עם נישואים גאים? הם יכולים לשנות את זה, לא?

לא. למעשה, הדרישה הנוכחית לנישואים גאים לא מערערת כלל על מערכת השליטה שכולנו חיות בה. באופן אירוני, התנועה למען נישואים גאים עומדת על אותה מורשת ברוטאלית בבקשתה לפרוסה משלה מעוגת החתונה. קחו לדוגמא את הסטיקרים של "החופש להינשא" שנוצרו ע"י ארגון באותו השם. לא רק שהסטיקרים האלה משווים את ההתערבות של המדינה בחיים שלנו (נישואים) ל"חופש" (מתי בפעם האחרונה המדינה סייעה לך להיות "חופשי"?) הם מנסים להעביר את הרעיון הזה בעזרת סטיקרים מזעזעים שנראים כמו דגל ארה"ב. במקום לבקר את האופנים שהאימפריאליזם האמריקאי פגע בא/נשים טרנס*, קוויריות, א/נשים צבעוניות וכו' במהלך המלחמות הרבות מספור, כאן ומעבר לים, הסטיקרים של "החופש להינשא" מסווים את ההיסטוריה הזו ומשכפלים את הסמל הלאומי האדום-לבן-כחול ללבישה בגאווה ע"י כל הומו נשוי וליברל מלא אשמה.

 אם סטרייטים יכולים להינשא, למה שגאים לא יוכלו לעשות אותו דבר?

אנחנו קוראות להכחדת הצורך בגושפנקא של המדינה עבור כל תצורה של זוגיות, הומואית או הטרואית. אנחנו מתנגדות לכל ממסד המנציח ניצול ודיכוי של א/נשים מסוימות לטובת א/נשים אחרות. מדוע הצרכים הבסיסיים שנישואים עשויים לספק לחלקנו (כמו שירותי בריאות למשל) צריכים להיות כבולים לפולחן המדינה ולטקס האימה של קבלת אישור מדיני המוכר כנישואים?

אבל נישואים יכולים לעזור לזוגות לקבל אזרחות ולהישאר יחד, לא?

האופן בו התנועה לנישואים גאים משתמשת בהגירה הוא נטול מחשבה, ונשען על הרעיון הגזעני של "גבר לבן שמציל את מאהבו החום". אמנם זה נכון שמדיניות ההגירה האמריקאית עשויה לפצל זוגות הומואים ולסביות, אך התנועה לנישואים גאים לא עוסקת כלל בשאלה מדוע המערכת הזו מאפשרת ל/אנשים מסוימות (לבנות) להיכנס למדינה אבל לא לאחרות (א/נשים צבעוניות). איפה נמצאים ה"אקטיביסטים" למען נישואים גאים כשרשות ההגירה מבצעת פשיטות ומגרשת באופן פעיל משפחות שלמות? (כמו שהיא עושה כעת מרחק בלוקים ספורים מכאן ברובע מישן בסן פרנסיסקו). עוד פרט החסר בתרשים ההגירה אותו מציירת התנועה לנישואים גאים הוא העבודה שיש כיום בארה"ב זוגות קווירים שאף אחת מהן לא אזרחית ארה"ב. כיצד נישואים גאים יסייעו להם להישאר בארה"ב אם זה רצונם? נישואים גאים לא יאתגרו את הקונספט של "אזרחות", הם פשוט יאפשרו לאחדות לקבל אותה בעוד אחרות יישארו בחוץ.

אני מסכימה עם הטיעונים שלכן, אבל אתן לא חושבות שנישואים גאים הם צעד בכיוון הנכון?

המודל הליברלי של "התקדמות" הוא אחת הדרכים העיקריות בהן רבות מאיתנו לכודות באופני מחשבה אידיאולוגיים רפורמיסטיים. כדי להבין איך נישואים גאים, כמו זכויות הצבעה, לעולם לא יובילו אותנו לשחרור אנחנו יכולות להסתכל על הסיפורים של הרבה "תנועות לצדק חברתי" שמתייחסות לדיכוי רק ברמת הסימפטומים שלו. נישואים גאים וזכויות הצבעה הן מחוות סימבוליות שרק מחזקות את המבנים שהן כביכול מגדירות מחדש. השיטה הזו ללא ספק תתיישר לבסוף עם תומכי "השוויון בנישואים". אך בזמן שהם הגדירו לעצמם נישואים גאים כזכות האזרחית האחרונה להיאבק עליה, האם הם ימשיכו להלחם גם אחרי ירח הדבש?

האם נישואים גאים לא יסייעו ליותר א/נשים לקבל גישה לשירותי בריאות?

הם עשויים לסייע לכמה אנשים לקבל גישה לשירותי בריאות, בעוד הרוב הגדול של אמריקאיים שאין להם גישה לשירותי בריאות לא ירוויחו מזה כלום. ובמסגרת הרטוריקה של התנועה לנישואים גאים לא ניתן למצוא שיח על שירותי בריאות לכולן (א/נשים ובע"ח). 

אם אתן מתנגדות לנישואים גאים, אתן עומדות בשורה אחת עם קבוצות הומופוביות!

לא. זהו אחד המאפיינים המטרידים ביותר במגפה הנוכחית של נישואים גאים. האופן בו התנועה לנישואים מתייגת כל מי שמבקרת את הממסד היקר שלה כ"אחת מאיתנו" (שתומכת בנישואים גאים) או "אחת משלהם" (הומופובית). התיוג הזה מסייע בהשתקת הדיון והשיח הציבוריים החיוניים על הנושא. נראה שכולן בוישו לתוך עמדת כניעה ושתיקה ע"י התנועה למען נישואים. אפילו כשקבוצות "מתקדמות" כביכול מציינות את הקשר המרומז בין נישואים, מיזוגניה וגזענות בארה"ב, הקולות מושתקים ע"י התנועה לנישואים גאים. באופן אירוני, בין הרטוריקה של התנועה לחופש בנישואים לבין המפלגה הרפובליקנית קיים דמיון ברור להחריד. בעולם האידאלי שלהם, כולנו צריכות להיות בזוגיות מונוגמית, במקום לחשוב מחדש על פרקטיקות של "הזדווגות". הם רוצים שנתעסק בעבודות שלנו ולא ביצירת מרחבים קהילתיים ואישיים, שנזכור ימי נישואים ונשכח מרציחות של א/נשים טרנס*, שנקנה טבעות נישואים ולא נפרק את הקפיטליזם. החזון לעתיד שמציעים הרפובליקנים והתנועה לנישואים גאים מסמן את כל אלו שכבר נמצאים בשוליים (א/נשים טרנס*, עובדות מין, קוויריות צבעוניות, נשאיות HIV, א/נשים לא מונוגמיות וכו') כאויבים החדשים של משטר הנישואין הנורמלי שהם מקווים להמיט עלינו.

 

 

 

No Comments

Post A Comment