שולפת צפורניים | לזה אני מתכוונת כשאני אומרת "פמיניזם לבן"
772
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-772,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
"פמיניזם לבן"

לזה אני מתכוונת כשאני אומרת "פמיניזם לבן"

מקור: קייט, ב- BattyMamzelle

אז, זה פוסט שאני התכוונתי לכתוב כבר מזמן.

כל פעם שאישה לא-לבנה (להלן – WOC, women/woman of color) כותבת על "פמיניזם לבן" או "פמיניסטות לבנות" בהקשר של דיונים על איך פמיניזם מיינסטריי מעניקה פריווילגיות ללובן, אנחנו נאלצות להתמודד עם מבול של התגוננות ע"י נשים לבנות שמתעקשות ש*הן באופן אישי* לא כאלה, ותגידו בבקשה ש"ישנן נשים לבנות ש-" ולא להכליל?

מה שנשים אלה אינן מבינות זה שמעצם הבקשה עצמה, הן מדגימות את הסיבה לקיום הסיסמה שיצרה מיקי קנדל, #solidarityisforwhitewomen (סולידריות היא עבור נשים לבנות); כי שוב, ההתעקשות היא ששיח שנוצר כדי לדבר על סוגיות של WOC יסוב סביב הרגשות של נשים לבנות.

עכשיו, אני מבינה את הדחף להתגונן. זה לא נעים בכלל להרגיש מותקפת בגין עוולה שאת יודעת שאת לא אשמה בה. אבל בקונטקסט של צדק חברתי ובניית תנועות ומאבקים, אם את מרגישה מותקפת, זה כנראה אומר שמאתגרות לך את הפריווילגיות שלך, ולא שאת בנאדם רע. אני תמיד אומרת, "אם זה לא תקף לגבייך, אז זה לא עלייך. ואם זה לא עלייך, אל תקחי את זה אישית". להיות בת ברית טובה משמע להכיר בכך שלפעמים התרומה שלך אינה נחוצה או רצויה. ושזה בעליל לא במקום לדרוש מקבוצה מדוכאת (במקרה זה WOC, בתוך התנועה הפמיניסטית) לארגן מחדש את השיח שלה שנועדה לשרת את צרכיה, באופן שיהיה יותר "נוח" עבור בדיוק אותן אנשות שההתארגנות מיועדת לאתגר. זוהי ההגדרה הצרופה של הפגנת פריווילגיות.

אז למען הבנה טובה יותר, בואו נדבר על המונח "פמיניזם לבן". אפילו דאגתי לדיגרמה* נחמדה להמחשה (קרדיט ל Paranoid Shiksa Feminista). אך לפני שאמשיך, אני רוצה להיות ברורה מאוד שכל מה שייכתב בפסקאות הבאות זה הפרשנות האישית שלי למונח, והסבר על איך אני משתמשת בו. אני לא מדברת, ואיני יכולה לדבר, בשם WOC אחרות בנושא.

WhiteFeminism

"פמיניזם לבן" לא מתייחס לכל אשה לבנה, באשר היא, שמגדירה את עצמה פמיניסטית. זה גם לא אומר שכל "פמיניסטית לבנה" מחשיבה את עצמה לבנה. אני רואה "פמיניזם לבן" כסט של פרקטיקות מאוד מסויימות שהן שטחיות, סינגל-אישו (מתמקדות בסוגיה אחת), ומתעלמות מריבוי והצטלבות דיכויים. זה הפמיניזם שאנו מכירות כמיינסטרים; הפמיניזם שעוסק בשערות גוף, איפור, עקבים, ואימוץ שמו של בן הזוג. זה מן הסתם הפמיניזם הראשון שלמדת. "פמיניזם לבן" זה הפמיניזם שלא מבין פריווילגיה מערבית, או הקשרים תרבותיים. זה הפמיניזם שלא רואה במוצא/גזע פקטור במאבק לשוויון.  

פמיניזם לבן זה סט אמונות שמאפשרות הדרת סוגיות שמשפיעות באופן ספציפי על WOC. זה פמיניזם "One Size", בו נשים לבנות ממעמד הביניים הן התבנית שאחרות אמורת לתאם עצמן אליה. זו דרך לעסוק בפמיניזם, ולא כתב אישום נגד כל פמיניסטית אינדיווידואלית שהיא לבנה, באשר היא, תמיד.  

כשאני מדברת על "פמיניזם לבן", אני מדברת על פמניזם שמנכס באופן לא-לגיטימי הוגות פמיניסטיות שחורות, כמו אודרי לורד, כדי לכנות את התנהגותן של מי שמתנגדת לגזענות של נשים לבנות "התעמרות" (bashing). אני מדברת על פמניזם שיורד בחציפות על "פמיניזם טוויטר" כחסר תועלת, בלי להבין שטוויטר הוא אחד האמצעים המרכזיים שאנשות מקבוצות מדוכאות כלכלית (בד"כ WOC) משתמשות בהם כדי לעשות פמיניזם, וכדי לתקשר עם נשים אחרות מאותו רקע אידיאולוגי. אני מדברת על הפמיניזם שמפרסם מאמר בעד העקרה כפויה, בלי לקחת בחשבון כיצד העקרה כפויה שומשה ככלי רצח עם נגד נשים שחורות וילידות. אני מדברת על פמיניזם שחושב שלקיים אירוע כתיבה פמיניסטית באחוזת עבדות לשעבר זה רעיון מלבב. אני מדברת על פמיניזם שרומס נשים שחורות במסע החיפוש אחר גיוון בצורות גוף. אני מדברת על הפמיניזם שחושב שלהידחף לקהילת המסאי כדי "לפרוץ גבולות" זה פמיניסטי, תוך כדי התעלמות מהעבודה האמיתית שעושות נשות המסאי כדי להשיג שוויון בתנאים שלהן, ותוך כדי נפנוף לא מודע לעצמו בפריווילגיות מעמדיות על הדרך. אני מדברת על פמיניזם שגורס ש"נשים מוסלמיות זקוקות להצלה", ומסרב להכיר בכך שהבדלים תרבותיים משמעם גם הבדלים בגישות לפמיניזם ושוויון. אני מדברת על פמיניסטיות שחושבות שלא "לפרוץ קדימה" זה הדבר היחיד שעמוד בין נשים להשגת הצלחה כלכלית (הערת מתרגמת – באנגלית, המונח leaning in נהיה מטבע לשון שגורה שמתייחסת לעשיית מאמץ מכוון להשיג מטרות, על שם ספרה של שריל סנדברג, מנהלת התפעול של פייסבוק, שנחשב למניפסט ניאוליברלי ומתייחס לסוג פמיניזם מאוד פריווילגי). אני מדברת על פמיניזם שמגן על האתר The Onion כאשר הוא קורא לילדה שחורה "cunt". אני מדברת על פמיניזם שמהלל את טינה פיי, לילי אלן, ולינה דנהאם, אך מבזה את ניקי מינאז', ביונסה, וריהאנה. אני מדברת על הפמיניזם שטופח לעצמו על השכם, אבל לא מתנצל אחרי שהוא תמך בגבר שידוע בהתעללות וניצול סמכות לרעה נגד פמיניסטיות שהן WOC, ואשר הודה במעשיו. אני מדברת על הפמיניזם שעשה את כל הדברים האלו בשנה אחת בלבד.

אני מדברת על הפמיניזם שמתעלם מהעובדה שלובן זו פריווילגיה שאין לכל הנשים.

כפי שצ'לסי פייגן ניסחה זאת היטב באתר Thought Catalog:

"אני יודעת שחלק מהפמיניסטיות באתר הזה בנו את כל הזהות/ערך העצמי שלהן סביב היותן 'הקורבן העיקרי', אבל פאקינג תתאפסו על עצמכן ותכירו בכמה יתרונות יש לנו בעולם הזה. לפעמים את תסבלי כי את אישה, אבל זה אף פעם לא יהיה כי את אישה *לבנה*, ואנחנו פשוט חייבות לקבל שזו חלק מחגיגת ה'תאשימו את הגבר' שהוא פשוט לא שלנו. ארגגגג."

כשאני מדברת על "פמיניסטיות לבנות", אני מדברת על האנשות שנמצאות בחלק הכי כהה בדיאגרמת הוון לעיל, ו*רק* על אותן האנשות. אם את יודעת שכפמיניסטית האמונות שלך נופלות בחתכים האמצעים של העיגולים הצבעוניים, אז *תשמרי את זה לעצמך*. ההתעקשות שאנחנו כל פעם נוציא אותך מהקטגוריה באופן אישי כאשר אנחנו מדברות על מערכת שמפלה נגדנו, ממקמת אותך באופן מוחלט בטריטוריית הפמיניזם הלבן. לכל כלל יש יוצא מן הכלל, אבל אנחנו לא נתקדם לשום מקום אם נצטרך למנות כל אחת שיוצאת מן הכלל ולתת לה הכרה כל פעם שהכלל מועלה בדיון.

את חושבת שאת יוצאת מן הכלל בהקשר הזה? תראי, אל תגידי. את לא מקבלת עוגיה על זה שאת מצהירה על עצמך כבת ברית. כן, "פמיניסטית לבנה" זה כינוי גנאי, ואמשיך להשתמש בו באופן הזה. אבל זה גם מונח בעל משמעות ספציפית, ולהביא לסטיה מהפסים של המאמצים לבניית קהילה ע"י WOC כדי להצהיר על עצמך כ"אחת מהטובות" בעצם הופכת אותך בדיוק לסוג שאנחנו מוחות נגדה.

 [*אני מודעת מאוד לעובדה שהדיאגרמה לא מייצגת באופן מדויק את כל האפשרויות התיאורתיות, וגם למוגבלות המתמטית שלה. הדיאגרמה פשוט מיועדת להקל על ההבנה, דרך ייצוג גרפי, שלא גך אישה לבנה היא "פמיניסטית לבנה" ולא כל "פמיניסטית לבנה" בהכרח מזדהה כלבנה. תקחו את הדיאגרמה כמשאב ולא כעובדה סטטיסטית.]

 הוסף ע"י המחברת בעריכה: "מה שאנשות לא מצליחות להבין זה ש"פמיניזם לבן" זה פמיניזם *עבור* אנשות לבנות, ואף פעם לא באופן מוחלט פמיניזם שנעשה על ידי אנשות לבנות. זה יותר קשור למי יוצאת מורווחת מהפמיניזם המדובר, ופחות קשור למי מחילה אותו. זו לא באמת האשמה כפי שאנשות מסויימות מתעקשות, ויותר שם למערכת ממנה אנו מנסות להפריד את עצמנו."  –TheWhistlingFish

No Comments

Post A Comment