שולפת צפורניים | שרמוטות לא גורמות לאונס, אנסים כן: מדוע צעדת השרמוטות סוחפת את העולם
825
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-825,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

שרמוטות לא גורמות לאונס, אנסים כן: מדוע צעדת השרמוטות סוחפת את העולם

הרעיון מאחורי צעדת השרמוטות הוא פשוט, ועדיין לעיתים לא נתפס כהלכה: אונס הוא אונס, לא משנה מה הקורבן לבשה, אמרה או עשתה.

טל רימון בצעדת השרמוטות 2013

מקור: שרה שלצר
תרגום: טל רימון

מישל סנגואינטי, שוטר במשטרת טורונטו, עשה טעות בכך שאמר לנשים באוניברסיטה "לא להתלבש כמו שרמוטות" אם הן לא רוצות להאנס.

זה היה דבר טיפשי ושגוי להגיד, ברור. אבל אם זאת באמת הייתה רק טעות של בחור אחד, אלפי נשים לא היו משתתפות בצעדת השרמוטות, שנפוצה ברחבי היבשת, וכעת ברחבי העולם, ומקבלת תשומת לב מהתקשורת.

על פי הגארדיאן, צעדת השרמוטות כבר התקיימה באוסטליה, הולנד, ניו זילנד, ארגנטינה ושוודיה (וישראל!! וישראל!! הערת המתרגמת). אירועים נוספים מתוכננים בלונדון, לוס אנג'לס, ועוד. זאת תופעה שהפכה לויראלית, הכנת שלטים ביתים, תלבושות, ופזמונים קליטים שמעבירים את התבונה והאלמנטים התיאורטיים של מחאה פמיניסטית.

מה הרעיון של הצעדות הללו? תגובות מוטעות כמו התגובות של השוטר הן נפוצות מידי, משקפות אמונה שמושרשת כמעט בכולנו כחלק מתרבות שממהרת להאשים את הקורבן, להאשים את האלכוהול, להאשים את המוסר הירוד, להאשים את כולןם ואת הכל מלבד את האנס עצמו. הנזק שהתרבות הזאת עושה לא מסתכם בהשפלה. התרבות הזאת מסוכנת, מכיוון שהיא מתמקדת בתלבושת ובהתנהגות של הקורבנות ולא בהתנהגות הקרימנלית של הפושע.

הרעיון מאחורי צעדת השרמוטות הוא פשוט, ועדיין לעתים לא נתפס כהלכה: אונס הוא אונס, לא משנה מה הקורבן לבשה. הצעדה המקורית בטורונטו, שהייתה מוצלחת וצברה צפיות רבות במדיות החברתיות, נפוצה לכל עבר באופן אורגני. כל הצעדות חולקות עקרון משותף: אם החוק, והחברה, מתייחסים לנשים שנאנסו כמו אל שרמוטות שמגיע להן, אז כולנו שרמוטות, מכיוון שכולנו יכולות להאנס בכל זמן, לא משנה מה אנחנו לובשות.

על מנת לפשט, צועדת מבוסטון נשאה שלט עליו נכתב "שרמוטות לא גורמות לאונס. אנסים כן".

רבות מהביקורות על הצעדות מתמקדות במילה "שרמוטה", וגם בלבוש המפגינות, שמהווה חלק מהמחאה. התלבושות כוללות עור ורשתות, מחשופים, וגם ג'ינס וטישרט, וסווטשירטים. המילה שרמוטה, כה מכאיבה, כה מביישת, עשויה להיות קשה לעיכול. גם פמיניסטיות וגם אנטי-פמיניסטיםות הביעו הסתייגות מהשימוש במילה, לעיתים תוך תפנית נבזית להאשמת הקורבן.

חשוב לזכור שיש לניכוס של המילה שרמוטה גם היסטוריה חיובית, משמחת ומעצימה. כפי שקטלין חנה אמרה פעם, מהלך שגורם להדים בגילוי האושר והמתריס של מיניות התחיל בצעדת השרמוטות. ריי פילאר מהגרדיאן מסבירה את הקשר ההיסטורי בין צעדת השרמוטות לבין תנועות riot grrrl:

יתכן שהמהלך הזה לאמץ את המילה כמונח למיניות חיובית מתפשטת ברחבי העולם לקצב תופי צעדה, אך מקורותיו טמונים אי שם בתחילת שנות התשעים, כאשר המוסיקאית קתלין האנה, הסולנית של להקת ביקיני קיל והסמל-בעל-כורחה של תנועת ה-riot grrrl, עלתה לבמה עם המילה "שרמוטה" מצויירת לאורך גופה. במעשה זה היא יצאה בהצהרה עצמתית לגבי המיניות שלה. המסר לא היה "כן, אני שרמוטה", אלא: "בזה שאני מנכסת לי את המילה המבזה שאתם משתמשים בה להשתיק את המיניות שלי, אני מחלישה את כוחכם."

לינדי ביירשטיין חושבת שהצעדות הולכות צעד נוסף מעבר לגישה של riot grrrl – הן לא רק מנכסות את המילה, הן הופכות את הקונצפט שהיא מייצגת לסאטירי. איפה אנחנו מציירות את הקו הקדוש והאסור לחצייה בין חוסר באחוות שרמוטות לבין אחוות שרמוטות? האם בתולות יכולות להיותת שרמוטות אם הן מתלבשות באופן מסויים? עבור חבר'ה מסויימים, התשובה היא כן.

למעשה, צעדת השרמוטות הופכת את כל הרעיון של שרמוטיות לסאטירה. המארגנות אמרו למשתתפות ללבוש מה שהן רוצות. המסר הוא: מי היא שרמוטה? כולנו. אף אחת מאיתנו. ולמי איכפת? זה מונח טיפשי וחסר משמעות גם ככה.

אז הנקודה של הצעדה היא לא פשוט לסובב את המילה שרמוטה ולטעון אותה במשמעות חיובית, ואפילו לא לנכס אותה ולהשתמש בכח שלה כנשק, אלא לסמן את הפוגענות והגיחוך שבשימוש במילה הזאת כהצדקה לאונס, מוצא קל עבור מי שיש לו נטייה להאשים את הקורבן. הרעיון הוא שהבחורות שאנחנו קוראות להן שרמוטות, הבחורות שגם ככה "מבקשות את זה", הן האחיות שלנו, הן החברות שלנו, האהובות שלנו, ואנחנו בעצמנו.

המילה שרמוטה, אומרת ג'קלין פרידמן במהלך הנאום שלה בצעדת השרמוטות בבוסטון, שמשכה אלפים, היא נשק שאפשר להשתמש בו נגד נשים מכל סיבה, נשק שמסמן פגיעה בהן כהוגנת, נשק שהופך אותן לפחות אנושיות, למטרה לאלימות.

ואל תטעו: אנחנו יכולות להקרא שרמוטות מכל סיבה בעולם. אם אנחנו רוקדות. אם אנחנו שותות. אם אי פעם נהנו מסקס. אם הבגדים שלנו אינם תפורים מיוטה. אם אנחנו נשים לא לבנות. אם אנחנו שמנות או נכות או נחשבות באופן אחר לבלתי מושגות. אם אנחנו בחורים קווירים או נשים טרנסיות. אנחנו נקראות שרמוטות על מנת להעניש אותנו. אם אנחנו עניות. ואלוהימה תשמור אם אנחנו מאשימות מישהו באונס שלנו, זאת הדרך המהירה לאחוות השרמוטות, מכיוון שהרבה יותר קל להגיד לנו מה עשינו לא בסדר שגרם למישהו לבצע נגדנו פשע אלים מאשר אשכרה להתמודד עם הפשע.

צעדות השרמוטות הן דרך חיובית ומעצימה להלחם בתרבות האונס, והן לא מונעות או שוללות דרכים נוספות להלחם בתרבות האונס.

**********************************

רוצות להלחם בתרבות האונס? 

בואו לצעדת השרמוטות תל אביב – 9 במאי, שעה 11 בכיכר רבין.

לפרטים נוספים בקרו אותנו בפייסבוק:  >> לדף הפייסבוק

פוסט זה הוא חלק מסדרה של פוסטים על תרבות האונס, אלימות מינית, וצעדת השרמוטות, לכבוד חודש מאי, במהלכו תתקיים צעדת השרמוטות בכל אחת מן הערים הבאות:

הצעדה בתל אביב, ב-9.5
הצעדה בבאר שבע, ב-15.5
הצעדה בחיפה, ב-16.5
הצעדה בירושלים, ב-30.5.

1Comment

Post A Comment