שולפת צפורניים | מצטערת, להיות אמא זו לא העבודה הכי חשובה בעולם
634
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-634,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
הורות אמהות ילדים

מצטערת, להיות אמא זו לא העבודה הכי חשובה בעולם

הגיע הזמן לעזוב את הסיסמאות. הסיסמאות מעכבות את ההתפתחות החברתית-כלכלית של נשים, גורמות לניכור של אבות מגידול ילדיהם, עוצרות קשרים משמעותיים בין ילדים למבוגרים אחרים (שאינם אמא שלהם.)

מקור: קתרין דווניי
תרגום: נעמה כהן

הורות אמהות ילדים

להיות אמא זו לא העבודה הכי חשובה בעולם. הנה, אמרתי את זה. זו גם לא העבודה הכי קשה, למרות ש-92% מן ההורים חושבים כך, ע"פ סקר.

כל אישה שמשתמשת בסיסמא הזו, שתשאל את עצמה – האם המטרה היא להלל את האמהוּת, למה משתמשים בסיסמא הזו כדי למכור מנקי אסלות? ואם להיות אמא זה כל כך חשוב, למה כל הגברים שמרוויחים היטב לא עוצרים את הקריירות שלהם ומקדישים את חייהם לגידול ילדים? אחרי הכל, אף פעם לא שמעתי "להיות אבא זו העבודה הכי חשובה בעולם."

ההגדרה של אמהוּת לא רק עושה דה לגיטימציה לקשרים של ילדים עם מבוגרים אחרים (אבות, סבים וסבתות, מורות, מטפלות, חברים, שכנים), היא גם מבטלת את הערך שיש לקשרים הללו. אני תוהה איך אבות גייז מרגישים עם האמירה הזו? איך אבות יחידניים? אבות חורגים או סבים? לא משנה כמה תהיה מסור ותעבוד קשה, תמיד תישאר מספר שתיים.

אני גם מבולבלת בעניין מה הופך אותך לאמא. האם זו הלידה עצמה? האם אמהוּת מוגדרת ע"י הציפייה לטפל בילדים בחינם? האם האמירה הריקה משמשת רק כדי לפצות נשים על השנים שהן מבלות מחוץ לשוק העבודה תוך תקיעת מקל בגלגלי הקריירה שלהן?

לתת במה לתפיסה הזו מוריד מערכה של העבודה (החינמית) של גידול ילדים ובה בעת מוריד מערכה של עבודת נשים באשר היא. אם להיות אמא היה עבודה, היה תהליך מיון, חופשות, ממונה שצריך לתת לה דין וחשבון, הערכת ביצועים, דרינקים בשישי והיית יכולה להתפטר ולעבוד במקום אחר אם את לא אוהבת את הקולגות שלך. להיות אמא זו לא עבודה וזו גם לא חופשה – זו מערכת יחסים.

גם אם האמהוּת הייתה עבודה, בשום אופן להיות אמא מקצועית לא יכול היה להיחשב כעבודה הכי קשה, בהשוואה למשמרת של 16 שעות במפעל טקסטיל בבנגלדש, סיתות לבנים במפעל בהודו או כרייה בסין. גם אי אפשר להחשיב אימהוּת לעבודה הכי חשובה בהשוואה למנתח שמציל חיים, נשיאה שעומדת בראש מדינה או שופטת שחורצת גורלות.

גם סולם היוקרה של הטיעון הזה הוא מסקרן – אמהוֹת העובדות מחוץ לבית נמצאות בתחתית הסולם, בעוד אמהוֹת העובדות בתוך הבית – במעלה המדרג. ככל שיש יותר ילדים, ככה עולה (או יורד) המעמד. ככל שאת מבלה יותר שעות בעבודה אפורה ומשעממת, את נחשבת יותר "אמא" ולפיכך, עבודתך חשובה יותר. ככל שאת מעסיקה עובדות ועובדים רבים יותר בתחזוק ביתך ובטיפול בילדיך, את נחשבת "פחות אימהית".

באמת שהגיע הזמן לעזוב את הסיסמאות. הסיסמאות מעכבות את ההתפתחות החברתית-כלכלית של נשים, גורמות לניכור של אבות מגידול ילדיהם, עוצרות קשרים משמעותיים בין ילדים למבוגרים אחרים, שאינם אמא שלהם, ומאפשרות לגברים להמשיך להנות מפריבילגיות הנובעות מתפקידי המגדר ההטרונורמטיביים במשפחה הגרעינית (למעט אותם אבות ספורים שנשאבו להגבלת האפשרויות שלהם, בדומה לנשים).

זה בסדר להשתמש ב"אמהוּת" כדי לתת קרדיט, אם את מדברת על משהו שקשור לאמהוּת עצמה, כמו הנקה או כמו קרעים בואגינה כתוצאה מלידה (גם אלו אינן תופעות אוניברסליות שכל האמהוֹת חוות…) אבל אם את משתמשת במונח "אמהוּת" כדי להוכיח שאכפת לך יותר מהאנושות מלמישהו אחר, את אומרת בין השורות שאת אדם יותר חרוץ ומלא חמלה מא/נשים אחרות. תרגישי חופשי להפיל לעצמך את האסימון.

2 Comments
  • אני
    Posted at 22:35h, 09 דצמבר להגיב

    להיות הורה היא העבודהה כי חשובה שיש. נקודה.

  • רקפת
    Posted at 16:42h, 11 דצמבר להגיב

    לא מסכימה. קודם כל, למה לבטל נשים שמרגישות כך? ודבר שני, להיות אמא זאת עבודה מאוד מאוד מאוד קשה. מבחינה מעשית ורגשית. יש לי הרגשה שהכותבת לא התנסתה בטיפול בילדים באופן רציף.

Post A Comment