שולפת צפורניים | מה הרקע של האחד במאי, יום הפועלים הבינלאומי?
2471
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-2471,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

מה הרקע של האחד במאי, יום הפועלים הבינלאומי?

פוסטר אחד במאי משנת 1954

פוסטר משנת 1954, הקורא לאיחוד פועלים ופועלות מכל הלאומים, הדתות והמגדרים

האחד במאי הוא יום מאבק הפועלים הבינלאומי. את מקורותיו הוא מוצא דווקא בארצות הברית, מדינה שאינה מכירה ביום זה מבחינה פורמלית או לא-פורמלית. 

ב-1 במאי 1886 הכריזה פדרציית העובדים האמריקאית של שביתה כללית בדרישה ליום עבודה בן 8 שעות. מאות אלפי עובדים ברחבי ארה״ב שבתו, הפגינו, וצעדו למען המטרה. בשיקגו, ההיענות הייתה כה גדולה שהעיר שותקה, ואז המשטרה התערבה והחלה לירות לתוך קהל מפגינים, והרגה ארבעה ופצעה עשרות. 

העימות הסלים להתנגשות הידועה מאז כאירועי היימרקט. לאחר מחאה שקטה נגד פעולת המשטרה הכוללת התכנסות ונאומים כיכר היימרקט, לאחר שרוב המשתתפים כבר הלכו הביתה, המשטרה פקדה על הנותרים להתפזר. מפגין אחד השליך פצצה מאולתרת לכיוון השוטרים, והמפגן הפך למהומה. שישה שוטרים נהרגו, אך לא ברור ע״י מי, מכיוון שהעיתונות – אשר לא הייתה ידידותית למפגינים – דיוויחה שהם נפגעו דווקא מאש של שוטרים אחרים. 

ועם זאת, כתוצאה מהמהומות, פתחה המשטרה במלחמת חורמה נגד קבוצות אנרכיסטים ופעילי זכויות עובדים. מאות נעצרו, וביוני הועמדו מנהיגי המחאות למשפט, אפילו שאלה רק נאמו או ארגנו התכנסות, ללא כל טענה שהם היו אחראים על הפצצה או כל פגיעה ישירה אחרת. הם כולם הורשעו, ושבעה מהם נידונו למוות. מתוך אלה, שניים זכו בהמרה למאסר עולם, אחד התאבד בכלא, והשאר הוצאו להורג. 

שפיכת דמם של פעילים רק כי הם פעילים הכתה גלים ברחבי העולם, והפכה לבסיס להתעוררות שיתופי פעולה בינלאומיים בקרב ארגוני עובדים. 

ב-1889, הוכרז באינטרנציונל השני שנערך בפריז שיום זה יצוין כיום הפועלים הבינלאומי, כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים ולמען המאבק לתנאי עבודה טובים יותר.

אירועי האחד במאי נערכו בארץ ישראל לראשונה ב-1906. על אף שמעולם לא הוכר כחג רשמי, במשך עשורים היה זה יום שבתון או יום בחירה במקומות עבודה רבים. נערכו לכבוד היום אירועים פוליטיים ומצעדים, אך גם חגיגות ואירועים בעלי אופי שמח. מאז שנות ה-90, איבד החג ממעמדו, אך עדיין יש ארגונים וא.נשים שמציינות אותו כל שנה.

גלויה עם צילום של מצעד 1 במאי

No Comments

Post A Comment