שולפת צפורניים | ויקיפדיה – האקטיביזם המושלם
1704
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1704,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

ויקיפדיה – האקטיביזם המושלם

מאת ציפי ערן

גיליתי לאחרונה תחום אקטיביזם מהמם ואני רוצה לחלוק אותו איתכן. אני רוצה לבקש מכן, להלהיב אתכן, להוביל מיזמים, להשכיל בפרטים ובהסטוריה, לשנות את העולם, להצליח אל מול כוחות החושך… כל זה ויותר. וזה הכל נורא נורא חשוב. אני רוצה לספר לכן כמה זה חשוב, ולמה. אני רוצה להציע לנשים פמיניסטיות כלי שהוא כל כך – כל כך! – קל ואפקטיבי ליצירת שינוי, ומשום מה אין אנו משתמשות בו.

אני מדברת על ויקיפדיה ישראל, חברות יקרות.

אז אולי אתחיל בלמה ויקיפדיה היא זירה חשובה.

ויקיפדיה: אחרי גוגל, המקור מספר אחד שאנשים פונות אליו לקבל מידע. ולמרות הרבה ביקורת על אמינות המידע בויקיפדיה, "האדם המצוי" סומך על ויקיפדיה כקובע העובדות בשטח. לא רק זאת, אלא בדרך כלל ערך ויקיפדיה בנושא שאת מחפשת יהיה בין התוצאות הראשונות בגוגל, אם לא הראשונה. כאן כל מי שמחפש מידע כללי ומהיר מוצא אותו.

אבל…

היום, ויקיפדיה היא לא זירה ידידותית לנשים

זה נכון הן ברמת המידע בויקיפדיה, וגם בעבודת הכתיבה והעריכה בויקיפדיה. לזה אגיע עוד מעט. בואו נדבר קצת על המידע עצמו. מי שכותבים בויקיפדיה הם בעיקר גברים. וכפי שניתן לנחש – התוצאה מוטה לטובת גברים. זה אומר שיש יותר ערכים על גברים, וערכים על נושאים שמעניינים גברים מקבלים יותר "מקום" וחשיבות.

דוגמאות:

  1. דוגמה מוכרת היא השוואת שני ערכים של סדרות טלוויזיה פופולריות – הסופרנוס אל מול סקס והעיר הגדולה (מהויקיפדיה באנגלית). הערך על התכנית סקס והעיר הגדולה הפופולרית במיוחד בקרב נשים זכתה לתקצירים באמת מקוצרים לכל פרק (2-3 משפטים), בעוד הפרקים של הסופרנוס זכו – אחד אחד – למאמרים שלמים ומפורטים עם ביקורת וניתוחים והפניות.
  2. דוגמה אחרת היא הערך על אונס – נושא שהוא כמובן אחד הנושאים החשובים לנשים. הערך המקורי נכתב על יד גבר, וכדרכה של ויקיפדיה – לאו דווקא מישהו עם איזו זיקה לנושא. כל העורכים והמגיבים הראשונים – היו גברים. וככה הוא נראה:

ויקיפדיה-אונס

קצרה היריעה מלפרט על רגל אחת שאף אישה ואף בעלת מקצוע בעולם הזה של אונס, אלימות מינית, נפגעות אלימות, פלילים, ועוד, לא הייתה כותבת ערך שטחי, ומוגבל שכזה, שלא לדבר על זה שהוא מלא בסטריאוטיפים והטעיות, נטול סטטיסטיקות, נטול הקשר חברתי, ועוד ועוד…

אני עשיתי כאן עריכות קלות כדי לשפר חלק מהאמירות, אבל מסיבות של פוליטיקה פנימית לא שכתבתי את הערך לגמרי. אבל חישבו על זה – כל מי שבודקת בויקיפדיה מה זה אונס, מהן השפעותיו, מהם הגורמים לאונס… הנה המידע הראשון שיקבל בחיפוש גוגל.

אבל זה לא מקרה אבוד…

הידעתן שכל אחת ואחת יכולה לערוך בויקיפדיה?

זה אפילו לא קשה. אפשר לערוך עריכה לשונית, אפשר להרחיב מידע או למחוק אינפורמציה מוטעית, אפשר להוסיף קישורים רלוונטיים… או לכתוב ערך שעדיין לא קיים בויקיפדיה בכלל.

ויקיפדיה היא פלטפורמה פתוחה. מותר לכל אחת באופן אנונימי או לאחר הרשמה לערוך בה שינויים. השינויים עוברים בקרה מסויימת, ומותר למשתמשים אחרים למחוק ולערוך לכן כמו שגם לכן מותר… ועל נושאים במחלוקת מתנהלות שיחות ואם צריך – הצבעות. אבל הדלת פתוחה, להכנס ולשנות את האופן שנשים מיוצגות (או לא מיוצגות) בויקיפדיה. בהמשך אתן לכן אינפורמציה על איך וכיצד.

מה כרוך בלהפוך לויקיפדית?

בעקרון – הרשמה ממש זריזה. בחירת שם משתמשת וסיסמה 🙂

ברור, שאחרי זה צריך גם לעשות עריכות. אז הרשו לי לסבר את אזניכן למה זה כל כך חשוב שכל אחת מכן תכנס לויקיפדיה ותתרום כמה דקות בשבוע: כדי להצביע בויקיפדיה, את מחוייבת שיהיו לך 100 עריכות במשך 90 הימים הקודמים להצבעה. החדשות הטובות הן שעריכה זה גם הוספת פסיק או תיקון שגיאת כתיב. זה לא דורש שתכתבי ערך ביום ותשקיעי את כל זמנך בויקיפדיה.

ולמה זכות הבחירה היא קריטית?

היום, בויקיפדיה ישראל יש כ-150 בעלי זכות הצבעה. רק כ-20 הן נשים. אולי אפילו פחות. בתקופה האחרונה עלו להצבעה לא מעט ערכים על נשים או על נושאים שקשורים לנשים, או שנכתבו על ידי נשים, כחסרי חשיבות אנציקלופדית. בואו נבחן את זה – הקבוצה ההגמונית כמובן תהיה מוטה לחשוב שמה שמקושר להוואי ההגמוני שלהם הוא בעל חשיבות אנציקלופדית. מה שקשור לנשים, או לביסקסואליות, או לכל דבר לא-הגמוני – ייחשב פחות. אבל מה אם ההצבעה מחולקת מבחינה מגדרית באופן יותר ריאלי? ואם היה יצוג לזהויות שונות – טרנס*ים, ביסקסואליות, טבעונים, אנרכיסטיות, ועוד – עד כמה זה היה משנה את התוצאה?

אז יש לי עוד חדשות טובות: רוב ההצבעות לא מגיעות למספרים כאלה. אין אנו מחוייבות למצוא 150 ויקיפדיות כדי לעשות את השינוי. היום – ממש בזמן כתיבה זו – מתבצעת הצבעה שהולכת *נגד* האינטרס של נשים. מדובר בקביעת תבנית גיל שתציג תמיד את גיל האישיות בערך. עבור נשים שכבר לא צעירות לפי כללי החברה, זה יכול להשפיע לרעה על היכולת שלהן למצוא עבודה. וזה לא תיאורטי כלל – כבר פנתה פרופסור אחת לעורכת ויקיפדיה בבקשה להסיר את גילה מחשש לתפקידה.

בבחירות האלה הויקיפדים רואים אל מול עיניהם רק את הנוחות *להם* בתבנית, ומשתאים לנוכח ההצעה שצריךל להתחשב בקריירה של מישהי. באמת. באמת. נשבעת.

אך תראו איך ההצבעה נערכת: כרגע, 9 בעד, ו-6 נגד.

ויקיפדיה-הצבעה

אם היו לנו ברגע זה אפילו עוד *חמש* נשים ויקיפדיות בהצבעה – היינו מנצחות במערכה הזו. אפילו פחות מחמש. וכל אחת מכן היא (ממילא) עולם ומלואה, והבאת תפארתכן לויקיפדיה תשפיע השפעה אמיתית. לא אולי, לא בפוטנציה – אם רק תהיו שם, אתן תשפיעו. גם בהצבעות, וגם בתכנים.

מסכמת סיכום ביניים:

  • יש צורך עז במידע יותר מורחב ויותר מדוייק על נשים ונושאים שמעניינים נשים
  • כל אחת יכולה לתרום לכך במאמץ יחסית קטן

ועכשיו, לסיבות שלכן למה לא לערוך בויקיפדיה:

אבל אין לי זמן.

אבל זה נשמע נורא לעומתי, לא בא לי לריב עם גברים זרים באינטרנט שחושבים שהם יודעים יותר ממני.

אבל מה אני כבר יודעת…?

ראיתי פעם טקסט בויקי, זה נראה מסובך. איך לי כוח/יכולת/רצון ללמוד משהו חדש עכשיו.

ובכן.

ובכן.

ובכן… הרשו לי לשכנע אתכן!

אין לי זמן: אולי זה באמת נכון, ואם כן אני לא אתווכח איתך. אבל רובנו (לפחות מי שקוראת את זה) מבלות זמן משמעותי בפייסבוק ובמדיות אינטרנטיות אחרות… הבקשה היא שיהיה לכן עוד חלון אחד פתוח ותתעסקו בו כמה דקות בשבוע. אני אפרט בהמשך איך אפשר לייצר מצב שזה באמת יהיה קל. אבל באמת!

ריבים באינטרנט: זה ממש לא נעים. אני לא יכולה להבטיח שאף אחד לא יבקר משהו שעשית, או אפילו ימחק. אבל הרעיון של הפוסט הזה הוא לייצר קבוצה שתתן תמיכה וגיבוי. את לא תהיי לבד. ובאמת שלא צריך לריב, ברגע שיש דיון על מחיקה או שינוי, אפשר להשען על ויקיפדים וויקיפדיות ותיקות יותר, ולתת להןם להחליק את המצב. אפילו עדיף לא לריב ולא להגיב באופן מתלהם. אם נהיה מראש מספיק חזקות, זה יקרה פחות ופחות. וגם – לפעמים פשוט ימחקו דברים. לי זה כבר קרה. אבל אני לא מוכנה לוותר, ואני לומדת איך לתפעל את הסביבה, והיום יש לי יותר נצחונות מאשר מפלות (לא שזה צריך להיות win-lose, באמת לא צריך. אני פשוט מתכוונת שהיום יש יותר סיכוי שדברים שאני כותבת יכללו באנציקלופדיה).

מה אני כבר יודעת? את יודעת, שמעתי מאחת העורכות הבכירות בויקיפדיה שהיא אף פעם לא שמעה את התגובה הזו מגבר. ישנם גברים לא מעטים שיגידו בבטחון רב שהם מבינים גם בדברים שאין להם שום קשר אליהם. אבל הבטחון של נשים מחוברת מגיל צעיר להיות מוגבל. אני בטוחה שאת יודעת הרבה, וגם יודעת ללמוד על מה שמעניין אותך. ואם תהיי חלק מקבוצה שפועלת בתחום – גם את הידע לא תצטרכי לדלות לבד. לי, לפחות, יש הרבה מאוד בטחון ביכולת שלך.

הכתיבה בויקי קשה מבחינה טכנית. יש כמה דברים שצריך ללמוד כדי לכתוב בויקי. אבל הרוב ממש לא קשה. ויהיה לך במי להיעזר. אם תכתבי משהו, תהיה מי שתדאג שזה יעלה לאוויר כמו שצריך. הנה עוד רגע אני ממשיכה בהסבר איך זה יכול להיות בר עשייה ובקלי קלות, ולעולם לא תצטרכי לטרוח על כישורים שלא נוח לך איתם.

אז נו – איך? איך זה יהיה כל כך קל?

זה יהיה קל כי נעשה את זה ביחד. ביחד נמצא וננצל משאבים קיימים, ונייצר חדשים. למשל, לקרן ויקימדיה יש סדנאות תקופתיות בעריכה בויקיפדיה. אפשר להרשם וללמוד בחינם תוך כמה שעות. יש דפים בויקיפדיה שנועדו למשתמשות חדשות, ושם אפשר לשאול שאלות ולקבל עזרה בעריכה. יש לא מעט משאבים. אבל אני גם מבינה שזה בכל זאת קשה להתחיל בדרך כזו לבד – זה מנוכר, וקר, ומאיים אפילו, ומרתיע.

אז אל דאגה – יש לי תכנית !

אני רוצה לעשות יותר מזה – אני רוצה לנהל סדנה שנועדה במיוחד עבור נשים וידידודית לנשים. אני פשוט צריכה שתגידו לי שאתן רוצות. אני אביא לכן מרצה, ותוכן, וכל מה שאתן צריכות זה להיות מוכנות לשים קצה אצבע בעולם הזה.

לאחר הסדנה, אני רוצה שנמשיך לעבוד בקבוצות עבודה. שוב – באופן שלא יכביד על הלו"זים העמוסים שלכן. אפשר לנהל כמעט הכל באינטרנט – למשל, לנהל רשימת ערכים לכתיבה. לחלק ערכים לפסקאות כדי שכל אחת תכתוב בו חלק קטן. או לכתוב סדרה של ערכים קצרים ולהוסיף עליהם במועד מאוחר יותר. ולאחר הפרסום הראשוני – כל אחת תערוך משהו בערך, וכך תסמן לעצמה עריכות שנחשבות לקראת זכות ההצבעה.

אפשר להפגש לפגישות עבודה בעולם הלא-וירטואלי, וזה יהיה כיף וחברתי, אבל זו לא חובה למי שגרה רחוק או לא זמינה מכל סיבה שלה. אפשר לתאם בקבוצת הפייסבוק, ולשאול שאלות, ולשתף מידע. זה יכול מהר מאוד להפוך לסתם עוד מקום שאנחנו מבקרות בו כשאנו פותחות את הפייס, וזה לא צריך לגזול זמן יקר של לימודים, או עבודה, או ילדים, או כל דבר אחר. וכאשר אין לך זמן – את לא חייבת. כי זה קבוצתי ושיתופי ולעולם לא תלוי רק במישהי אחת.

אבל התוצאה… התוצאה היא שאנחנו יכולות להבטיח שלעולם לא יימחק ערך על אישה לט"בית מהפכנית, בעוד ערכים על רוזנים עלומים מימי הביניים מאוסטריה נותרים על כנם. אנחנו יכולות להביא את הקול שלנו, את הערכים שלנו, את ההוויה שלנו, וכן – גם את הפוליטיקה שלנו – לעולם המידע המרושת. למה להשאיר אותו בידי גברים שאין טובתנו בראש מעייניהם?

וזהו? אז מה בדיוק לעשות עכשיו?

וזהו בעצם. עכשיו אני באמת רוצה לשמוע מכן. תכתבו לי בדף הפייסבוק של "שולפת", או הכי טוב – בואו ותצטרפו לקבוצה בשם ויקי נשים בפייסבוק בהמוניכן. ברגע שיהיו לי לפחות שש נשים שמתחייבות לבוא, אני אערוך סדנה ראשונה. אם היא תצליח – נמשיך ונמשיך עד בלי סוף. ונעשה לא פחות מאשר לשנות את העולם 🙂 !!

3 Comments

Post A Comment