שולפת צפורניים | הפאניקה השרמוטופובית סביב ריהאנה היא *כל כך* מטופשת
1497
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1497,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

הפאניקה השרמוטופובית סביב ריהאנה היא *כל כך* מטופשת

מקור: ג'זבל
תרגום: חמוטל סונג

הערות המתרגמת:
*מצער מאד, וללא קשר למיניותה, שריהאנה בוחרת ללבוש מעילי פרווה ובכך לייחס נורמטיביות לתעשיית מוות

**ההערות בסוגריים המרובעים הן הערות שלי, שנראו לי חשובות, לעיתים לצורך הבהרה, ולעיתים לצורך נקיטת עמדה פוליטית.

השמלה של ריהאנה

ביום שלישי, ריאהנה והישבן המושלם שלה [אין כזה דבר ישבן אחד מסוג אחד שהוא מושלם, וחבל שהכתבה החשובה הזאת מעודדת סוג כזה של חשיבה. ח.ס] העלו באוב את ג'וזפין בייקר בטקס פרסי האופנה.

וכמו שקורה במצבים כאלו, הגוף הכמעט-חשוף של ריהאנה (תחת שמלה עשויה יהלומי סווארובסקי המחוברים זה לזה ברשת "קורי עכביש" ובבטחון עצמי) ייצר עוד סבב של פניקה מ"השתרמטות" של בנות נוער.

ממש כמו פורנוגרפיה קשה, אפשר לזהות "פניקת השתרמטות" כשרואים אותה: המסורת הוותיקה של הורים המצביעים לעבר דמויות ציבוריות ומאשימים אותן לגבי מה שהם בטוחים שהוא הגורם להתדרדרות המוסריות המינית של נערות. והאצבע המאשימה הזו מעולם לא הייתה מכוונת רחוק כל כך מהמציאות.

עכשיו משעברו מספר ימים מאז שריהאנה הופיעה בשמלה המנצחת שלה לכבוד האלווין 2014, הצקצוקים והשיפוט המוסרי נוחתים בכבדות מכל הכיוונים. טי.אל.סי [להקת נשים שעושה מוזיקת אר אנד בי) הביעו אכזבה מוסרית, כשהן מתעלמות מהעובדה שאחד הלהיטים הגדולים שלהן עסק בבגידה בבן/בת הזוג. גם כותבי טורים שונים יוצאים במסע התחסדות משלהם.

לואיז סקודי מ"האינדיפנדנט" “חוששת מאד" שריהאנה "משווקת" כשחקנית פורנו רך (היא מוסיפה קשקשת טפלה לגבי מיילי סיירוס בשביל הכיף):

"ריהאנה, שכל כך אוהבת שמלות חושפניות ומיניות, משתמשת בגוף שלה כדי להאחז בקריירה שלה- ממה כמו המנהלים שלה. יש לה קול טוב, אבל לא בו [בקול שלה, ח.ס]משתמשים כדי למכור אותה. היא נערה יפיפייה [“גירל" באנגלית, כמובן שמדובר במונח רדוקטיבי כשמדברות על אישה בוגרת. ח.ס], שנראית נהדר בעירום, ולכן משווקים אותה ככוכבת פורנו רך במקום כמוזיקאית [מיותר לציין שהשימוש במילה "משווקים" לגבי אישה, או כל אדם, הוא מחפיץ להחריד. ח.ס]. אותו הדבר קורה עם מיילי סיירוס שהודיעה לעולם שהיא כבר לא ילדה-כוכבת על ידי כך שהתפשטה ועשתה תנועות מגונות על גבי כדור מתכת ענק. עבורה להתלבש פירושו לעטות מכנסי "דפוק אותי" כל כך צמודות שהן בוודאי עושות לה אינפקציה.”

דרך אגב, ריהאנה עזרה בעיצוב השמלה, כך שהיא לא בדיוק "קול פסיבי שמשווקים"; היא די אקטיבית בתוך התהליך.

סקודי דווקא משבחת את חשיפת החזה של סקאוט וויליס ומציגה את האקט כמעצים ומגניב, בגלל ש *הכניסי סיבה רנדומלית כאן*.

 אבל הילולת "פניקת השתרמטות הנוער לשנת 2014" מקבלת נופך מרשים במיוחד אצל אנדריאה פייזר מ"הניו יורק פוסט". פייזר כתבה בטור מגנה במיוחד שהשמלה של ריהאנה היא למעשה "אצבע משולשת", לכל מעריצותיה הצעירות. היא מלהגת: “ריהאנה צעדה ביהירות אל אור הזרקורים, כשהיא נראית כמו זונת- רחוב שבקושי הצליחה להתארגן על עצמה, בשמלה שעוצבה על ידי אדם סאלמן. השמלה קושטה ב-216,000 קריסטלים של סאוורובסקי שהותירו את הפטמות שלה חשופות, כאשר החלק האחורי של גופה מכוסה רק על ידי חוטיני, וחלק גדול מ-23 הקעקועים שלה חשופים.בחדר מלא בנשים וגברים ש, בהשוואה אל ריהאנה, נראים כמו נזירים טיבטים, העניקה לה עורכת "ווג" אנה ווינטור פרס. הלכה למעשה היא העניקה אישור לתלבושת שאם בתי המתבגרת תנסה ללבוש אביה ואני ננעל אותה בחדר עד יום הולדתה ה-40.”

אני שונאת את זה שאת גורמת לי להגיד את זה, פייזר, אבל: מייאו.

פייזר טוענת שהקטילה שלה היא לא תוצאה של חוסר נוחות ומבוכה מינית מהחשיפה לאישה יפיפייה שמראה בגאווה את גופה הכמעט עירום בציבור. היא עושה את זה למען הילדות. היא אפילו מראיינת מעצבי בגדים ואבא אמיתי כדי להבהיר את זה:

"ריהאנה 'נראתה מהממת- מלבד הפטמות החשופות', אומרת הסטייליסטית הניו- יורקית אוקסנה פידהוראצ'קי. 'אני חושבת שהיא קבלה את תשומת הלב שרצתה'. אבל מייק פיטרס, אב לנערה צעירה מברוקלין, דיבר בשם אמהות ואבות באש הם כשאמר לי 'אני חושב שהיא נראתה זנותית'.”

תקשיבו לאבא, שמבין באופנה יותר ממוחית אופנה. היא נראתה זנותית!

נראה שפייזר חושבת שבגלל שריהאנה הציגה את עצמה בצורה מינית, כנראה שהדבר יוביל לחקיינות המונית של "זנותיות" בקרב מתבגרות אמריקניות. “כבר שנים שצניעות והגינות נשית נמצאות במגמת ירידה" היא טוענת. היא מציינת דוגמאות מתרבות הפופ, כמו מיילי סיירוס וסקאוט וויליס, ככאלו המדרדרות את הווגינה של הנערה המתבגרת אל פי השאול. לשם כך היא נותנת עוד דוגמה של הורה נוירוטי לנערה מתבגרת, שמשליך את פחדיו האישיים על ההתנהגות של בתו המתבגרת ועל החברה כולה, ובכך הופך את הפחדים שלו לבעיה שלנו. יש עוד, רק למקרה שלא השתכנעתם/ן מהטיעונים שלה: “מציאת מודלים לחיקוי עבור הבנות שלנו, איתור סלבס שלא חושבות שפשיטת הבגדים או גהירה פומבית על חפצים, היא משימה כמעט בלתי אפשרית. אליכם להאשים בכך את ריהאנה. אני דואגת לילדים שגדלים בתרבות בה הכל הולך".

ממש כמו שהורים בתחילת שנות האלפיים חששו לעתיד הילדים המתבגרים בתרבות-הכל-הולך של בריטני ספירס. וכמו שהורים בסוף שנות התשעים חששו לעתיד הילדים המתבגרים בתרבות-הכל-הולך של הראפ ה"גס" של ל'יל קים. וכמו שהורים בתחילת שנות התשעים חששו לעתיד הילדים המתבגרים בתרבות-הכל-הולך של מדונה ומרפי בראון. וכמו שהורים בתחילת שנות השמונים חששו לעתיד הילדים המתבגרים בתרבות-הכל-הולך של אם.טי.וי.

להתחרפן מהמחשבה שבנות צעירות נחשפות לנשים שמביעות הנאה פומבית מלהיות סקסיות, ולחשוב שבהמשך לכך הן גם ירצו להסתובב להן עירומות או להזדיין עם זרים, הן מחשבות לא רציונלית בדיוק כמו המחשבה של אנשים הומופובים שאם הבן שלהם יראה את מייקל סם מנשק את החבר שלו בטלוויזיה, הוא יהפוך להיות הומו. והעובדה היא שבעוד שמתבגרים עושים לפעמים דברים קצת טיפשיים [הערה מעט מתנשאת לטעמי. ח.ס], הסטטיסטיקות מראות שמתבגרות ומתבגרים מעולם לא היו אחראיים יותר לגבי קיום יחסי מין, ושלמעשה הם נעשים יותר ויותר אחראיים עם השנים.

לפני חודש התפרסם מידע סטטיסטי [המתייחס לארה"ב. ח.ס] לגבי הריונות והפלות בקרב מתבגרות לאורך השנים. המידע חשף שבאותן שנים לגביהן פייזר טוענת ל"ירידה בצניעות ובהגינות בקרב נשים", משהו נוסף ירד: אחוז ההריונות וההפלות בקרב נערות. הנה עוד מידע בנושא:

אחוזי ההריונות, הלידות וההפלות ירדו בצורה דרמטית בארצות הברית מאז שהגיעו לשיאן בשנות ה-90. בשנת 2010 בערך 614,000 נערות מתבגרות בין הגילאים 15-19 נכנסו להריון,

כלומר בערך 54.7 הריונות לכל 1000 נשים בגילאים האלו. זוהי ירידה של 51% מאז השיא של 1990, וירידה של 15% בשנתיים בלבד, מ-67.8 ב-2008.”

אז אם נערות מתבגרות אכן רואות את המופעים של כוכבות פופ בדרך בה מתארים אותה פייזר ועוד אבות מתחסדים מברוקלין, שמתארים את התופעה כ"זנותיות בממדים אימתניים", ההתנהגות של אותן נערות רק משקפת רמות הולכות ומתגברות של מודעות ושליטה על הגוף שלהן עצמן. חלק מהצניחה בכמות ההריונות יכול להיות מיוחס לשימוש באמצעי מניעה. ומה עם השאר? נערות ונערים פשוט לא עושים סקס באותן כמויות שהיו נהוגות ב"זמנים פשוטים יותר". מתוך דברים שאמר חוקר מיניות נוער שפרסם מאמר בנושא במגזין של רפואת ילדים ונוער בחודש מאי האחרון:

"קובעי המדיניות והתקשורת עושים לעיתים ורבות סנסציוניזציה של התנהגות מינית בקרב מתבגרות ומתבגרים. הם טוענים שמתבגרים בגילאי 9-10 נעשים יותר ויותר פעילים מינית. אולם, האינפורמציה הקיימת פשוט לא תומכת בתפיסות ובדאגות אלו. למעשה, אנחנו רואים מתבגרים שמחכים תקופות ארוכות יותר לפני שהם מקיימים יחסי מין, נערות ונערים שמשתמשים באמצעי מניעה לעיתים קרובות יותר כשהם מתחילים להיות פעילים מינית, ונערות שנמצאות בסיכון נמוך בהרבה להיכנס להריון לעומת בנות גילן מבעשורים קודמים".

במילים אחרות, מתבגרות ומתבגרים מעולם לא היו אחראיים יותר מבחינה מינית מאשר בתקופת "תרבות-הכל-הולך" הנוכחית. ולכן, נראה שהאנשים היחידים ש"מתחרפנים" מתשוקה – ע"י חשיפה לפטמות של ריהאנה, או התנועות המגונות של מיילי סיירוס, או החזה החשוף של ג'נט ג'קסון, או כל אקט מיני הקשור לנשים בשנים האחרונות- הם כוכבי פופ שזמנם עבר וכותבי טורים בעיתונים.

3 Comments
  • עומר
    Posted at 19:20h, 14 יוני להגיב

    מסכים שהביקורות כאן הם מאוד בעייתיות, ותמיד כמעט מדובר בסלאטשיימינג.
    אם כי קצת חסר לי תמיד בדיונים האלו התייחסות לכך שרייאנה ומיילי הן לא נשים מעיסוקים ממוצעים בחברה שהחליטו לצאת לרחוב בלבוש כזה או אחר וספגו סלאטשיימינג, אלא שהן כוכבות מוזיקה ונמצאות בתעשייה עם הרבה גורמי כח אחרים, כמו צרכנים תקשורת אמרגנים מפיקים ועוד. כל התעשייה הזאת מעודדת אותן כמה שיותר להיות "פרובקטיביות מבחינה מינית" בגלל שהן נשים, ולצד הביקורות הנוראיות שהן סופגות מתגלמים אותן על כך.

    וודאי אשמה אם יש כזאת אינה צריכה להיות מופנית כלפי הזמרות אלא כלפי החברה מסביב, וכל סלאטשימיינג צריך להיות מגונה כמו שהמאמר הזה עושה, אבל כן חושב שגם צריך להתייחס לתופעה של עידוד זמרות ומפורסמות אחרות ונשים לחשוף את עצמן כמה שיותר, ולהיות כמה שיותר "מיניות".
    הבעיה בעיני היא בטח לא שנערות ירצו לקיים סקס או שיכנסו להריון, אבל למשל שנערות יקבלו את המסר שאם הן רוצות להצליח אז הן גם כן צריכות לחשוף את עצמן, שזה תנאי בתעשייה, ושאם אכן יכנסו לכך גם אם הן לא רוצות הן יצטרכו לשחק את המשחק בכל מקרה, וגם יש בעייתיות בהשפעה על המסרים שנערים מקבלים.

    ולגבי סטטיסטיקה פעם ועכשיו, לא אוהב את השימוש של זה כי יש תמיד מלא השפעות שונות ואי אפשר לדעת איך כל דבר משפיע, וגם כשמדברים על דברים כמו פורנו וההשפעה של זה על גברים, אז מביאים סטטיסטיקות שלכאורה עכשיו המצב יותר טוב וזה בהכרח אומר שמה שקרה לאחרונה לא מזיק, אבל זה כמובן טעות כי גם אם הסטטיסטיקה היתה נכונה כאמור יש השפעות שונות, וזה לא אומר שההשפעה של דבר מסוים היא לא שלילית גם אם בכללי המצב באמת היה יותר טוב.

    • admin
      Posted at 16:16h, 16 יוני להגיב

      המורכבות של הצורך בהפגנת מיניות לשם הצלחה לא נעלמת מאיתנו. רק – זה באמת מורכב. גם במקצועות ממוצעים יותר וסתם בחיים נשים מתוגמלות אם ההופעה שלהן תואמת סטנדרט מוכתב, ונענשות אם לא. והסטנדרט הזה הוא דבר חמקמק – אני יכולה בין העבודה למונית השירות לסופר לבית ליפול כמה פעמים, באותה ההופעה, כי שיניתי מקום, או תלוי מי נקרה בדרכי במהלך היום. אז ברור שריהאנה ומיילי סיירוס ואחרות מתוגמלות כי הפגינו מיניות, וגם נמצאות תחת לחץ. אבל זה לא בדיוק פייר להגיד – תוגמלתן, תחיו עם זה. זה משאיר לנשים את האופציה לא להצליח ולא להיות מתוגמלות בשום מקרה. ואני לא בטוחה לגבי הבעייתיות עם המסר לכאורה של "תתערטלו כדי להצליח". אולי זה באמת חלק מהמסר, אבל זה לא כל המסר, ולא הייתי אוהבת במיליגרם יותר את המסר ההפוך – "תכסי את עצמך כדי להצליח" או "כדי שיכבדו אותך". אז אנו נותרות עם מצב שהוא פשוט חרא מכל הכיוונים, והוא כזה בגלל מצב חברתי שהוא מראש מוטה נגדנו. אנחנו כאן ב"שולפת" מנסות לעשות את חלקנו כדי לשנות את המצב הזה, ואז, כשלא יהיה בכלל ערך מוסרי להתערטלות או חשיפת גוף, כל הדיון על החשיפה של דיוות יהיה עקר ממילא.

      • עומר
        Posted at 15:10h, 17 יוני להגיב

        תודה על התגובה, מסכים שזה ממש לא פייר להגיד תוגמלתן, תחיו עם זה, אין שוב סיבה שמישהי תקבל תגובות פוגעניות לאיך שהיא לבושה מצטלמת וכו' בכל מקרה שהוא. אני רואה את עצם התגמול כבעייתי ללא קשר לתגובות פוגעניות שהן גם כן מאוד בעייתיות. המסר בעיני של "תתערטלו אז תצליחו" בעייתי כי אנו עדיין לא חיים בחברה שבה כולנו נודיסטים, כמעט כולנו לא היו רוצים לחשוף את עצמנו ולהיות מוצגים באופן מיני בעבודה או מול כל העולם, אין שום דבר רע במי שכן רוצה, אבל בשביל רובנו זה משהו שיכול להיות פוגע גם מבחינה מינית, אז לתגמל את זה ולעשות את זה כתנאי להצלחה של זמרות ושחקניות, זה יהיה פוגע עבור מי שכמו רובנו אינן מעונינות בכך. אז קצת חושש מנערות ונשים שנכנסות לתוך תעשייה שהן אולי אינן רוצות להתפשט ולהתנהג בצורה מינית מסוימת בצורה שהחברה רוצה, אבל הן יהיו כמו שכתבת במצב דפוק מכל הכיוונים לא משנה מה יבחרו, ואם הן אכן יבחור להצליח, אז גם מהפמיניזם הן רק יקבלו את ההגנה כנגד תגובות של סלאט שיימינג ובעד הזכות שלהן להתערטל, ולא יהיה ביקורת כנגד המנגנון ומיליון שאומר להן שהן צריכות להתפשט אם הן רוצות להצליח.
        מאוד מעריך ולומד מכל מה שאתן עושות ב"שולפת" ומקווה שלא מתפרש משהו אחר מזה בדברים שלי.

Post A Comment