שולפת צפורניים | 28 גישות והתנהגויות גזעניות נפוצות
46
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-46,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
אנשים לבנים פותרים גזענות

28 גישות והתנהגויות גזעניות נפוצות

אשר מצביעות על תפנית לתוך הגנתיות או אשמה לבנה*

'חלק ג

אחרי כל אחת מהגישות או ההתנהגויות הרשומות כאן יש "בדיקת מציאות" (REALITY CHECK) ותוצאות של הגישה.

[הערת המתרגמת: ככל שאפשר "תירגמתי" דוגמאות להתאמה לישראל או לפחות ניסיתי להפוך אותן ליותר גנריות. אך יש לזכור שמקור המאמר הוא בארצות הברית, והוא כלל הרבה התייחסויות ספציפיות לאפליה המתקנת שם ולהסטוריית העבדות השחורה, לדוגמה. ייתכן ולא כל הדוגמאות עברו באופן מדוייק.] .

11  הליך הוגןאנשים לבנים פותרים גזענות

"הצדק הוא עיוור" "המשטרה כאן כדי להגן על אזרחים" "אם המשטרה עצרה אותו, כנראה שהוא עשה משהו"

בדיקת מציאות + תוצאות

לאנשים לבנים יש את הפריווילגיה לחשוב שהמשטרה, בתי משפט, מערכת החקיקה, ושירותי הרווחה עובדים ללא משוא פנים; שיש הליך הוגן, ששופטים, עו"סיות, שוטרים, וכולי, רוצים את טובת הכלל. התפישה הזאת מטשטשת את המציאות – אנשים לבנים נוטים לראות כל מקרה לגופו, וכך מפספסים דפוסים מערכתיים של דיכוי.

12  יש לי חברים…

"יש לי חברים ערבים" "גדלתי בשכונה שכולם היו מזרחים" "אני עובד עם מלא רוסים" … אז איך אני יכול להיות גזען?

בדיקת מציאות + תוצאות

(אם כל הלבנים שטוענים שצעדו יחד עם ד"ר קינג באמת עשו זאת… המצעד היה הרבה יותר גדול!)

שוב, הכחשה. אינטראקציות אישיות לא שוות ערך לאנטי-גזענות. אפילו אם האינטראקציות האישיות שלך הן חיוביות ביותר, אינטימיות, תכופות. זה לא שרביט קסם שמוחק חברות גזעני ועוורון מעמדי.

13  המתחרט

"אני כל כך מצטער על מה שקרה לאנשים מהעדה שלך" או "מחרפן אותי איך אנשים מדברים עליכם"

בדיקת מציאות + תוצאות

להצטער זה טוב, אבל אם זה לא בא יחד עם איזשהו מעשה נגד גזענות, מן הסתם זה רק עוד הבעה של "אשם לבן" (white guilt), וזה שוב שם אנשים לבנים במרכז. להיות בן ברית זה יותר מאשר להביע צער או חרטה, במיוחד על מעשים של אחרים. זה חייב להיות מלווה בפעולה.

14  סיוד (Whitewash)

"הוא באמת בנאדם אחלה, פשוט ככה מדברים איפה שהוא גדל" "הוא איבד מישהו קרוב בפיגוע, צריך לוותר לו" "אלו בדיחות מהצבא, נו, זה סתם".

בדיקת מציאות + תוצאות

שוב, צריך לסלוח ללבנים. הם במרכז, הם אלה עם הבעיות, הם דורשים הבנה. לבנים נוטים לתרץ התנהגות של לבנים אחרים. וזה קורה באופן מוגבר בפרופורציה מדוייקת לקירבת הפוגע למתרץ, שמרגיש שמעשי הפוגע משליכים עליו.

15 אצלנו זה לא קורה

"כאן, בבית הספר הדמוקרטי, אין לנו דברים כאלה" "לא היו לנו בעיות של גזענות עד שהאתיופים הגיעו לשכונה"

בדיקת מציאות + תוצאות

לבנים לא צריכים בכלל לחשוב על גזענות בבתי הספר שלהם, בשכונות שלהם, או בעבודה שלהם, כל עוד הם נשארים צבועים בלבן. גזענות כלל לא נראית לעין לבנה עד שמישהו לא-לבן נכנס לו לפריים.

<< לפרק ב'                                                                                                      לפרק ד' >>

* עפ"י מסמך שנכתב ע"י דברה לי, מהארגון Anti-Racism Education Initiative http://www.stcloudstate.edu/affirmativeaction/resources/insights/pdf/28ToolsChange.pdf

No Comments

Post A Comment