שולפת צפורניים | 28 גישות והתנהגויות גזעניות נפוצות
24
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-24,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
גזענות: אם תתעלם, זה לא ייעלם.

28 גישות והתנהגויות גזעניות נפוצות

אשר מצביעות על תפנית לתוך הגנתיות או אשמה לבנה*

'חלק א

אחרי כל אחת מהגישות או ההתנהגויות הרשומות כאן יש "בדיקת מציאות" (reality check) ותוצאות של הגישה.

[הערת המתרגמת: ככל שאפשר "תירגמתי" דוגמאות להתאמה לישראל או לפחות ניסיתי להפוך אותן ליותר גנריות. אך יש לזכור שמקור המאמר הוא בארצות הברית, והוא כלל הרבה התייחסויות ספציפיות לאפליה המתקנת שם ולהסטוריית העבדות השחורה, לדוגמה. ייתכן ולא כל הדוגמאות עברו באופן מדוייק.] .

1  אני עיוור/ת צבעיםגזענות: אם תתעלם, זה לא ייעלם.

"אנשים הם פשוט אנשים", "אני לא רואה צבע", "כולנו בני אדם", "אני לא חושב עלייך כעל מזרחית", "כולנו מדממים אדום" או "אופי, לא צבע, זה מה שנחשב אצלי".

בדיקת מציאות + תוצאות

אמירות כאלה יוצאות מתוך הנחה שא/נשים ממוצא אחר הם בדיוק כמוך – לבנים (או בישראל – אשכנזים); שיש להן את אותם החלומות, סטנדרטים, ובעיות שיש לך. "עיוורון צבע" מבטל את הערכים התרבותיים, נורמות, וציפיות של א/נשים ממוצאים אחרים. ואפילו אם אשכנזי מסוים יכול להתעלם מהבדלי צבע, החברה ככלל אינה יכולה. כשאת אומרת שאין הבדלים, שאת לא רואה צבע, את גם אומרת שאת לא רואה את האשכנזיות שלך. וזה מוחק את חוויית הגזענות של מיעוטים, כמו גם את הפריווילגיות שלך.

"אני עיוור צבעים" גם יכול להיות מגננה מתוך פחד לדבר על גזענות, במיוחד כשיש הנחה שכל דיון על גזענות הוא בהכרח גזעני. דיבור על המוצא או הצבע של מישהי אחרת זה לא בהכרח גזעני. כפי שאמר ידיד שלי, "זה באמת לא מפריע לי ששמת לב שאני שחור". מודעות לצבע זה לא שווה ערך לגזענות.

2  תיאוריית האינדיבידואליזם או המגרש השווה

"אנו חיים במדינה עם שוויון הזדמנויות… כל מי שעובד מספיק קשה יכול להצליח"

בדיקת מציאות + תוצאות

הגישה הזאת שמחזיקה שאם את מצליחה זה לגמרי בזכות עצמך וכן אם הנך עניה זו אשמתך – דור אחר דור – היא פרופגנדה קפיטליסטית/אמריקאית שמבוססת על ביטול מוחלט של ההשפעה של דיכוי או פריווילגיות על סיכויי ההצלחה של הפרט.

התקפות על אפליה מתקנת מוצאות את צידוקן באמונה שהמגרש אינו מוטה, היינו, שלכל אחד יש את אותה הגישה לזכויות, הטבות, וחובות בחברה, ללא קשר לצבע, מגדר, נכות, וכולי. הרציונליזציה ממשיכה: פעם הייתה אפליה אמיתית, אבל עכשיו כבר אין, אז אין שום סיבה שמזרחי "ייכשל" (בין אם מדובר בציונים נמוכים או ייצוג מזערי בהנהלת חברות) *חוץ* מאשר מסיבות של כשלי אופי או ליקויים תרבותיים. ה"כשלונות" כמובן אינם מושרשים בגזענות וגזענות מופנמת.

3  גזענות הפוכה

‏א.   מזרחים הם גזענים בדיוק כמו האשכנזים

‏ב. אולי פעם הייתה סיבה לאפליה מתקנת, אבל היום זו סתם גזענות הפוכה נגד גברים אשכנזים.

‏ג.   "התנועה לזכויות האזרח, כשהיא התחילה, הייתה נכונה, בעלת ערך, נחוצה. אבל עכשיו היא הרחיקה לכת לקיצונות. המגרש כבר מפולס. כיום, התנועה לזכויות האזרח כבר לא עובדת למען שוויון, אלא למען נקמנות."  או –

‏ד.  "גאווה שחורה" זה דבר מסוכן. הם לא מחפשים שוויון, הם רוצים עליונות.

בדיקת מציאות + תוצאות

א.   הבה נגדיר גזענות לפי הנוסחה הבאה: דעות קדומות + כוח ממסדי, שיטתי. לטעון שבני מיעוט יכולים להיות גזענים מתכחש לחוזר האיזון ביחסי הכוחות האינהרנטים בגזענות. כמובן, גם אנשים לא-אשכנזים יכולים להחזיק בדעות קדומות כלפי אשכנזים. גם זהו חלק מן ההתניה החברתית שלהם. אדם מקבוצת מיעוט יכול להעליב או לפגוע באשכנזי. אך יש הבדל תהומי בין להרגיש עלבון ולחוות דיכוי. כקבוצה, לאנשים לא-אשכנזים אין את הכוח הממסדי לדכא אשכנזים כקבוצה. אם עלבון כזה קורה, הוא קורה מתוך הדעות הקדומות הפרטיות של האדם, ולא מתוך גזענות.

ב.  ההכחשה הזו מבוססת על הרעיון הכוזב שקיים היום מגרש שוויוני. ואז, כשבעלי הפריווילגיות והגישה למוקדי כוח מתבקשים, באופן פתאומי (מבחינת אבולוציה חברתית), לחלק את הכוח הזה עם אחרות, הם חווים את זה כאפליה.

ג-ד. ג' היא הצהרה של ראש לימבה, שכידוע אינו אנטי-גזענות, אבל בכל מקרה, ג' ו- ד' הם חלק מרעיון הגזענות ההפוכה, וטומנים בחובם את הפחד של אנשים לבנים מבני מיעוטים, וממה שיקרה אם אלה "יתפסו במושכות". טבועה כאן גם ההנחה שלהיות "פרו-מזרחי" (או כל קבוצת מיעוט אחרת) זה להיות אנטי-אשכנזים (כמו הטענה המופרכת אך רווחת שנשים שפועלות למיגור אלימות מינית ומגדרית ולשיפור חייהן של נשים הן "שונאות גברים").

4   האשמת הקורבן

"זה אשמתם שהם אינם מוצאים עבודה" או "חיפשנו בנרות, אבל פשוט אין בנמצא נשים מזרחיות שעונות על הדרישות" או "אם הוא רק היה עובד יותר קשה, אם היה לו מוסר עבודה יותר גבוה, היו מקדמים אותו" או "אם היא רק הייתה יותר בטוחה בעצמה… הבעיה פה היא גזענות מופנמת" או "היא משתמשת בגזענות כתירוץ , להסיח אותנו מחוסר היכולת שלה" (כאילו שגזענות היא כל כך חבויה וכל כך קשה לחשוף אותה שאנשים לא-אשכנזים צריכים להתאמץ למצוא אותה).

בדיקת מציאות + תוצאות

לכל סוגי האשמת הקורבן יש שני דברים במשותף: ראשית, הם מתחמקים מעצם הבעיה – גזענות. שנית, הם מוציאים מהתמונה את סוכני הגזענות, אנשים ומוסדות אשכנזים, אשר בכוונה תחילה מנציחים, או שלא בכוונה משתפים פעולה, עם הגזענות (בדומה להעלמת הסוכן במקרי אונס. הרבה פעמים כשמדובר באונס מדברים על מה האישה לבשה, על התנהגותה, ומוציאים את האנס מהתמונה). כל עוד הפוקוס הוא על בני המיעוטים, אשכנזים יכולים להמעיט או לבטל את תגובותיהם, והם לעולם לא נאלצים להסתכל על הגזענות באופן ישיר או להכיר באחריותם או שיתוף הפעולה שלהם.

5  האביר הלבן

"אנחנו (האשכנזים) יודעים בדיוק איזה מרכז קהילתי צריך בשכונה שלכם" או "תעמדו בתור ונמזוג לכם מרק בגן" או "ארגנו לכם התרמת בגדים – לאן להביא אותם?".

בדיקת מציאות + תוצאות

זו הנחה גזענית ופטרונית שאשכנזים/לבנים עם כווונת טובות יודעים מה הכי ייטיב עם אוכלוסיות אחרות. במצב כזה, אשכנזים מקבלים החלטות עבור פליטים או מזרחים או ערבים כאילו שאין בידי אלה להחליט עבור עצמם. זו דוגמה נוספת להאשמת קורבן ועליונות אשכנזית. זה מציב את האחריות לבעיות לרגלי האוכלוסיות הלא-לבנות, ואת הפתרונות "הנכונים" הבלעדיים אצל האשכנזים. וכך, שוב, יכולת ההגדרה העצמית נלקחת מהאוכלוסיות הללו. לא משנה מה הכוונות, בסוף מדובר בשליטה אשכנזית.

לפרק ב' >>

* עפ"י מסמך שנכתב ע"י דברה לי, מהארגון Anti-Racism Education Initiative
http://www.stcloudstate.edu/affirmativeaction/resources/insights/pdf/28ToolsChange.pdf

2 Comments
  • 28 גישות והתנהגויות גזעניות נפוצות – 2 | שולפת צפורניים
    Posted at 19:37h, 25 אוגוסט להגיב

    […] << לפרק א'                                                                                                           לפרק ג' >> […]

  • מזרחי היברידי דור 3
    Posted at 10:16h, 27 אוגוסט להגיב

    1. התעלמות מהצבע היא איננה גזענות, היא מתודיקה שנועדה להיפטר מהגזענות, ואני מאוד בעדה אם לא נבדיל בין צבעי עור אנשים ישפטו אחרים בשל התכונות האחרות שלהם והפחות פיזיות שלהם. המסקנה שהסקת ממנה היא שאם אני לא מיחס לצבע חשיבות אז אני מתייחס לכולם כאל "לבנים" שזה הסקה שגויה, אם אני לא נותן לצבע חשיבות, כנראה שאני פשוט לא נותן לצבע חשיבות בקבלת החלטות שלי כלפי אנשים.

    התרבות של האדם ממול היא תרבות נרכשת אבל :א'. היא *אינה* קשורה בצבע עורו, לבן יכול לשמוע מזרחית, וב'. יש פה עניין של תרגום: זה נכון שהתרבויות הן שונות, אבל המושגים שבהם הם משתמשים הם מאוד מאוד דומים אחד לשני וכל מה שנועד הוא תרגום שלהם. (עקרון החסד) כאשר תרגמת (שאני לא אומר שזה עבודה קלה) את תראי שעולם המושגים שלך מאוד דומה לחבריך בין אם הוא מזרחי אשכנזי או מה שזה לא יהיה.

    2. בסה"כ מסכים, אבל נראה לי שהטענה, שכן יש לה בסיס, היא שסגירות של קבוצות זהותיות מסוימות הן מזיקות להשתלבות החברה.

    3.1 אני חושב שההגדרה שלך לגזענות מאוד רחבה, גזענות זה אפליה בחומר או ברוח על בסיס גנים ותרבות.
    3.2 הבעיה בטענות מסוג: "אני לא במוקדי הכוח אז מותר לי" הן בעייתיות, אין זה משנה את העובדה שקיים דיכוי, זה נכון. אבל בכדי שרעיון כזה או אחר יקבל לגיטימציה בחברה השלטת, לדעתי צריך להציג את הדברים באופן מלא והכי פחות להתפשר על ה"מה ששנוא עליך", אם את באה לגונן ומשתמשת בטענות גזעניות, בגלל שאת מעלה את טענת הגזענות, אם את עצמך משתמשת בגזענות נגד גזענות את תעשי מעצמך בדיחה.
    3.3 מסכים עם ב' (הטענה שלך לא המשפט ;))
    3.4 אני חושב שיש הבדל בין ג' וד'. ד' כמדומני מתייחס לאמרה אמריקאית שהיא גזענית כלפי לבנים, בנוסף כל "גאווה X" מרמזת על איזשהיא גזענות. זה, נגיד, פחד ממיזרחים בעלי התנהגות קיצונית, פחד שאני חושב שהוא אינו מכליל את כל המיזרחים במקשה אחת, רק את אילו שצועקים "גאווה שחורה" ואילו הם בדרך כלל אילו שפחות תורמים למאבק נגד גזענות.
    3.5 נראה לי שג' טענה בהרבה יותר גרועה ממה שרשמת, ג' זה גם להתעלם מהאילו החשובים ביותר, אילו שרוצים לשאוף לשינוי ולהכניסם למקשה אחת של "עוד חברה קיצוניים", מצד שני אני חושב שההטענה שהמאבק היום מייצר קרעים בחברה הישראלית היא טענה שצריך לבדוק לגופה, אני מכיר יותר מדי שאין להם כוח למלחמות האלה, הם מאוד מרוצים מהמקום בו הם נמצאים, מצד שני אני גם מכיר כאלה שלא :/

    4. מסכים עם הטענות, אבל לא אני לא חושב שזו טקטיקה גזענית. זה ברוב הפעמים התעלמות מהמערכת והתייחסות לפרט הבודד מחוסר ידע, נכונות לעזור או להבין את הבעיה הגדולה. בהרבה יותר קל לחפש תקלות אצל הקורבן.
    מצד שני מציאת התייחסות כללית לקורבנות כן יכולה להועיל להם. למשל לייעץ לנשים ללמוד אומנות לחימה כזאת או אחרת, ההבדל בין התייחסות לאינדיבידואל לבין התייחסות למערכת היא שבמערכת קשה שבעתיים לסמוך.

    5. שימי לב לציניות שבטענה הזאת, גם אם האחר (בדרכו שלו) מנסה להיות נחמד, הוא ייתפס על גזענות :/. אני חושב שהמציאות יוצרת פלורליזם, בהרבה יותר מהמילים.

    בסך הכל היה מעניין אבל אני חושב שגזענות בשבילך זה הגדרה רחבה יותר

Post A Reply to מזרחי היברידי דור 3 Cancel Reply