שולפת צפורניים | מדוע החברה שלנו נמצאת במלחמה נגד נשים עם שיער גוף?
954
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-954,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

מדוע החברה שלנו נמצאת במלחמה נגד נשים עם שיער גוף?

מאת אימר אוטול לגרדיאן
מקור: http://www.alternet.org/news-amp-politics/why-american-society-war-womens-body-hair

646x404
בליל הכלולות של ג'ון רסקין, מספרת האגדה, מבקר האמנות והתרבות האנגלי התעלף כשגילה שלא כמו פסלי השיש של הפנטזיות שלו – לנשים יש שיער על הגוף. ב- 20 בינואר חל יום השנה ה -114 על מותו של רסקין. מי היה מאמין שבמקום לצחוק על ההתחסדות הויקטוריאנית גברים רבים עדיין מצפים לפגוש במפגשיהם המיניים גוף ואיברים חלקים כשיש כמו אלו מדמיונו של רסקין הצעיר?

אבל כבר מנשבת רוח שינוי בשיער.  למרות שאני לא אסטרולוגית, אני חושבת שיתכן ש 2014 תהיה שנת השיח!

באופן מפתיע, הכריזה השחקנית קמרון דיאז ששיער ערווה נמצא שם מסיבה ושלהסיר אותו זה כמו לומר "אני לא צריך את האף שלי". זה מוזר, הרי רק לפני פחות משנה, היא סיפרה בעליזות אצל גרהם נורטון סיפור חמוד (הקטע ביוטוב החל מדקה 7:50) על איך התעמרה בחברתה שמעדיפה "תספורת שנות ה-70" ואיך יום אחד היא וחברותיה תפסו אותה בכוח הצמידו אותה לקיר במקלחת וגזרו לה את השיער במספריים בכוח. (אני מקווה שהאף של האישה המסכנה עדיין שלם.)

בעוד דיאז מפרסמת לציבור את אמונתה החדשה לגבי שיער ערווה, המותג אמריקן אפרל מילא את חלונות הראווה של החנויות שלהם בניו יורק בבובות עם שיער ערווה בתחתונים שקופים. דוברת מטעם המותג אומרת שהם מנסים לעורר שיחות על סוגים שונים של נשיות שתחשב יפה וסקסית.

כדי להוסיף לאירועים התקשורתיים האלו, סקר של UK Medix מצא ש 50% מהנשים בבריטניה לא מקצצות את השיער  "שם למטה" בכלל. אתם חייבים להודות ש-2014 נראית סוגה בשושנים עבור אלו מאיתנו שאוהבים את הגינות הנשיות שלנו.

אבל מה עומד מלכתחילה מאחורי העשור האחרון של שעווה בתרבות המערבית?

רבים מאשימים את הפורנו ולפורנו יש ללא ספק תפקיד במשחק אבל אני מכירה הרבה נשים שלא צריכות לעולם לנקות את ההיסטוריה של הדפדפן שלהן ועדיין מסירות את כל שיער הערווה שלהן לגמרי (ואני כמובן לא כוללת נשים שעושות זאת בגלל לחץ של הפרטנר). כאשר מחילות את הטריק העיתונאי עתיק היומין: לך בעקבות הכסף, מה בעצם יש לתעשיית הפורנו להרוויח אם בנות זוג אמיתיות ורגילות יראו כמו בנות הזוג מהעיתון המבריק? לא הרבה. זו תעשייה "היופי" שמרוויחה הכי הרבה שמובילה את הטרנד.

לפני מלחמת העולם הראשונה כמעט אף אשה אמריקאית לא גילחה את רגליה. ב-1964 98% מהנשים תחת גיל 44 עושות זאת. לפני המלחמה ההיא שיער בית שחי לא היה שיקול קוסמטי. אופנה עד לאותה נקודה שהיתה לעיתים צמודה וחושפת קימורים עדיין כיסתה את רוב שטח עורה של האשה. אבל אופנת נשים נעשתה חופשית יותר וסכין הגילוח לנשים הראשון של ג'ילט יצא לשוק ב-1915 עם מסע שווק אגרסיבי בשמן של יותר מתריסר חברות "יופי". שיער גופן של נשים הפך בין לילה למכוער.

הדחף הקפיטליסטי לשכנע אותנו ששיער גוף נשי הוא לא טבעי ולא נקי היה מוצלח באופן מדאיג. תעשיית הסרת השיער שווה מליונים ונשים רבות מספור מתביישות וחשות מצוקה לנוכח שיער הבגרות שלהן. אבל התעשיה היא רודפת בצע. היא חייבת לשכנע את העולם ששיער ערווה של נשים הוא מלוכלך. היא חייבת לשכנע אותנו ששיער גוף של גברים הוא בלתי מתקבל על הדעת באותה מידה.

אז למה, אם נשים רומו בכזו קלות במאה ה- 20 הן נראות לכאורה מוכנות כעת לדחות את הבושה האופפת את איבריהן הפרטיים? אני חושבת שתשובה אחת היא שהאיברים הפרטיים הם בדרך כלל די פרטיים והפרטנרים שלנו בדרך כלל אוהבים אותנו כפי שאנחנו באופן שהחברה הרחבה מסביב לא. אני חושבת שתשובה אחרת היא אי הנוחות והפולשנות של פעולת הסרת שיער הערווה. באוגוסט עשיתי בפעם היחידה והאחרונה בחיי "הוליווד"  [הוליווד – לעומת שעוות ביקיני רגילה בה מורטות את השיער בצדדים שמציץ מחוץ לקו הביקיני שעוות הוליווד מסירה את כל השיער כולו ומשאירה את איבר המין נטול שיער לחלוטין] כחלק מתחקיר עבור ספר שאני כותבת ולא יכולתי להאמין כמה כואב זה היה וכמה בלתי נסבלים הגירוי והגירוד כשהשיער צומח שוב. זה פשוט יותר מדי. זה צעד רחוק מדי. אנו מתרעמות על הלחץ החברתי ואני מתנגדות לכך שגרמו לנו להתבייש.

לקומיקאית הבריטית (ופעילה פוליטית) קייט סמרטוויט יש מערכון שבו היא מתארת מקלחות אחרי שחיה, כאשר שתי ילדות קטנות רצות לחדר ההלבשה ומצביעות על שיערה הנוצתי מצחקקות ורצות החוצה מהחדר. קייט כבת דור שהיה בטוח בנורמליות של ה-בוש מושכת בכתפיה וחושבת לעצמה "גם להן יגדל אותו דבר בקרוב" אבל אז היא חושבת על כך שיצמח להן גם שיער על הרגליים ושיער בבית השחי. אז היא מפסיקה לגלח.

השגעון של "שעוות הוליווד" היתה טלטלה דומה עבורי. איך אני יכולה לנסות לטעון ששיער הערווה שלי הוא נשי ומקובל כשאני כל כך מתביישת בשיער על רגלי ומתחת לזרועותי? הבנתי שאני הייתי רסקין: לא מסוגלת להתמודד עם המציאות של גוף נשי ונבוכה מהבגרות המינית שלי. אז, כפי שאחרות עושות השנה, השנה של השיח, החלטתי גם אני שהגיע הזמן להפסיק להתעלף ולהתעורר.

כדאי לצפות:
אימר אוטול מתארחת בתוכנית אירוח ומספרת על ההחלטה להפסיק להסיר שיער
http://www.youtube.com/watch?v=CmBD8WZY4tw

אימר מספרת למה הפסיקה להסיר שיער ואיך היא הפכה לאישיות מפורסמת בגלל זה
http://www.youtube.com/watch?v=kRS8NkpE8hc

 

3 Comments
  • שרון
    Posted at 13:22h, 12 מרץ להגיב

    כי יש מה שמקובל ומה שלא.
    אף אחד לא מכריח אף אחד ואף אחד לגלח פה או שם. תגדול זקן, שיער ראש, בית שחי, ערווה או כל מה שבא לכן.
    אבל לבא ולהגיד לאחרים "למש אתה לא אוהבים את זה" ? לא נסחפתם?!
    כי יש נורמות. יש אופנה. יש הגדרה רווחת של מה שיפה ומה לא.
    תלכו עם סחבות, בלי איפור ושיער פרוע, וגם אז תשאלו את השאלה הלא ברורה הזאת?!

    או שתצאו מי שכן אוהב את זה, ותסתפקו בזה.

    • Ayala Levinger
      Posted at 20:27h, 12 מרץ להגיב

      "אף אחד לא מכריח אף אחד ואף אחד לגלח פה או שם"
      האם את כותבת בתור מישהי שאכן לא מסירה שיער ולא נתקלה מעולם בביקורת, תגובה מכוערת או דרישה לגלח ולכן את חשה שיש לך זכות להכחיש שזה קיים?
      או שאת כותבת את זה בתור אחת שכן עומדת ועוקבת אחרי דרישות אידאל היופי ואופנה ולכן את מכחישה שדיכוי של מי שלא עומדת בסטרנדטים קיים פשוט מתוך בורות?
      אני רוצה להבין מאיזו עמדה את מכחישה דיכוי

      אף אחד לא מכריח פיזית אף אחת לעשות כלום אבל כולנו כבר נתקלנו וקראנו ביזוי, השפלה והתעמרות בסלבריטאיות וסתם נשים בפייסבוק שהעלו תמונה עם שפם או ספורטאיות עם שיער בבית השחי. אז אף אחד לא עומד עם אקדח מול ראשה של אשה לגלח את השיער שלה אבל האפשרויות העומדות בפניה הן להתיישר או להסתכן בלהיות קורבן להצקות התעמרות וסנקציות חברתיות {כמו פיטורין כן, כן…)

      ואני ממש מתה על ההשוואה לאיפור ושיער פרוע. לי באופן אישי יש תמונות סלפי בפייסבוק בשיער פרוע ובלי איפור ואף אחד ואף אחת לא שאלה אותי מעולם למה בעצם אני לא מסתרקת ולמה אני מצטלמת בלי איפור אבל על תמונה עם שיער בית שחי – שאלו גם שאלו, לא רק כדי ללעוג לי אלא באמת מתוך התעניינות כנה אבל ההתעניינות הזו היא ספציפית לשיער גוף אז כנראה שבכל זאת שיער גוף זה לא כמו לא להתאפר ולא להסתרק..

      אני לא מעוניינת להסתפק בשום דבר פחות מעולם שבו יהיה לגמרי לא לגיטימי ללעוג לא.נשות בגלל איך שהיא נראות.

  • אף אחת
    Posted at 21:06h, 04 מאי להגיב

    למה?
    ל מ ה?
    למה??
    גם לנשים וגם לגברים יש את צמיחת השיער בדנ"א.
    אז *למה* נשים צריכות ללכת נגד הגוף שלהן ולעשות משהו כואב ומשעבד ("אוי לא אני לא יכולה ללכת לים היום עם חברות, לא עשיתי שעווה") ולהוריד את זה בכוח כשלגברים זה עובר חלק?
    ואל תשוו את זה לזקן! קודם כל לנשים אין זקן ותאמינו לי שאלה שיש להן עושות מאמצים עילאיים כדי להפיק מכל זכר לו.
    מי החליט שנשים צריכות להיות יפות ועדינות ומטופחת?!
    מי?!
    אני לא קישוט! אני לא צעצוע ואני לא קיימת כדי לנעום לעיני הציבור!
    אני לא אמורה לשנות את עצמי בכוח בשביל להתאים לאידיאל יופי אבסורדי שאיזה אדם משועמם קבע!
    אידאל היופי משתנה כל תקופה, בתקופת רומה העתיקה היה נחשב יפה לנשים מצח גבוה אז הן עקרו חצי משיער ראשן כדי שייראה שיש להן מצח גבוה יותר. הייתה תקופה בה שמנות נחשבו ליפות כי זה מראה שהן בריאות ואוכלת טוב אז נשים הלעיטו את עצמן. הייתה תקופה שבה חיוורון, רזון ושקיות מתחת לעיניים היו נחשבות יפות ובעלות מראה דרמטי אז נשים לא אכלו, לא ישנו ונשארו בחושך!
    והחברה פשוט מנסה למחוק את זה שגם לנשים יש שיער! אפילו בפרסומות לסכיני גילוח הדוגמנית מעבירה סכין על רגל חלקה!
    ואז זה נראה כאילו אלה שהפסיקו להוריד שיער פשוט הדביקו אותן עליהן, כאילו זה דבר לא טבעי, מכוער ומטריד.
    וזה לא! זה לא! זה בסך הכל שיער! כמו זה שיש על הראש והגבות ובריסים ובכל שאר חלקי הגוף על כל גבר שאתם יכולים לראות!
    אף פעם לא הורדתי שיער מהרגליים אבל שמעתי מספיק צרחות מאחותי כשעברה טיפול שעווה, שמעתי על מספיק תופעות לוואי שיכולות לקרות כתוצאה מגילוח (וכמובן העובדה שאני לא ששה להעביר *סכין* על הגוף שלי) אז אין מצב שאני עומדת להתחיל.
    למה החברה כזאת מטומטמת שהיא אומרת "מזעזע" על תמונה של אישה שעירה כשעל תמונה זהה של גבר הם לא היו אומרים דבר?
    זה לא קשור להבדלים בין נשים לגברים! לא מדובר פה בהבדלים חיצוניים מאחר ו*לשני המינים יש שיערות על גופם במידה שווה (או לפחות קרובה לשווה)*.
    אז אני שואלת שוב בפעם האחרונה:
    למה נשים צריכות לסבול ממבטים, מתגובות מזועזעת, מ"אף אחד לא ירצה אותך" ומשפיטה דקדקנית של הגוף *שלהן* כשגברים יכולים להסתובב חופשי? אני לא רוצה שגם הם יתחילו להוריד, אני רוצה שכל אחד יעשה מה שנוח לו בגופו שלו בלי לחשוש שינדו אותו מהחברה.
    ומילא אם זאת הייתה פעם אחת. אבל לא, מדובר בסבל מתחדש ובהסתרה תמידית בגלל מוסכמות חברתיות לקויות בחברה שלנו.
    אז פשוט נשבר לי.

Post A Comment