שולפת צפורניים | למה דמויות מיזוגניות בסדרה "באפי קוטלת הערפדים" מוכרחות למות
1323
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1323,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
כיילב

למה דמויות מיזוגניות בסדרה "באפי קוטלת הערפדים" מוכרחות למות

חמוטל סונג

הסדרה "באפי קוטלת הערפדים", שהסתיימה לפני 9 שנים, עדין מעוררת הדים ומהווה השראה לדיונים, עבודות מחקר וכנסי מעריצים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה ש"באפי" נכתבה מתוך פרספקטיבה פמיניסטית  והציגה הרבה מאד התנגדויות לתרבות הפופולרית הרואה בנשים חלשות, זקוקות לעזרת גבר, ובאופן כללי קורבנות אולטימטיביים למעשי אלימות.  זה היה מאד ברור כבר במקרים בהם גברים שונים (כמו למשל אנג’ל וספייק) ניסו להציל את באפי במצבים מסכני חיים, ובדרך כלל קיבלו בעיטה (מטפורית או אמיתית) שהבהירה להם שאין צורך בעזרה, תודה. הדמות של ריילי, אחד מבני הזוג של באפי במהלך הסדרה, לא היה מסוגל להתמודד עם העובדה שאין צורך בכישוריו כגבר חזק שמציל עלמות במצוקה, ובשלב מסוים הוא עזב את באפי (ואת הסדרה).

באפי קוטלת הערפדים

המקרים האלו של התנגדות להצלה, והיכולת להצלה עצמית, חזקו את הדינמיקה הפמיניסטית של הסדרה. אבל ב"באפי" היו גם שני מקרי קיצון, שאי אפשר היה פשוט להתעלם מהם ו"להסתדר לבד", כי הם כבר הביאו שנאת נשים אלימה, נשים באשר הן, לתוך הסיפור. הדמות הראשונה היתה זו של וורן. שום דבר בשנאה של וורן לא היה סמלי. ממש כמו אליוט רוג’ר, וורן הרגיש דחוי על ידי המין הנשי, ובמקביל סבל מהאמונה המוטעה (שוב, כמו רוג’ר) שהוא-הוא הגבר שנשים *צריכות* לרצות, והסיבה שהן לא רואות את זה היא כי הן "חבורה של כלבות" (זה היה סגנון ההתבטאות של וורן כשהביע כעס כלפי נשים). וורן עשה לא מעט מעשים נפשעים כלפי נשים. זה התחיל בבניית רובוט דמוי אישה (אפריל), שכל תפקידה לספק את צרכיו המיניים והרגשיים. כבר שם היה ברור שהיתה "תקלה בתכנות”, ואפריל היתה מספיק מעוררת אמפתיה בשביל שבאפי תצא להגנתה, גם אם הנשיות שלה היתה "לא אנושית". הרובטית המתוכנתת סיימה את "חייה" בעצב ובבלבול, לא מבינה מדוע ננטשה ע"י האדם שכל מה שידעה לעשות זה לרצות אותו. אבל העלילה הזו לא הסתיימה שם: הסיבה שוורן נטש את האישה שבנה לעצמו היתה כי מצא אישה בשר ודם שאהבה אותו, והם ניהלו קשר רומנטי. אבל, בניגוד לאפריל האישה-רובוט, האישה הזאת היתה חזקה ועצמאית, וברגע שנודע לה על המעשה המחליא של בן זוגה, שכמובן הבהיר כמה הוא מחפיץ נשים (באופן מאד מילולי במקרה של אפריל), היא נפרדה ממנו בזעם. הדבר הוביל ל*רציחתה*. בהמשך עלילתו של וורן חיכה עוד רצח של אישה, רצח שהתרחש ב"טעות" אירונית, כאשר למעשה הוא הגיע לרצוח את באפי, המחבלת בתכניותיו לשלוט בנשים בחייו, ולכן, כמובן, מגיע לה למות. סוף הסיפור היה מותו האלים של וורן, מוות שנגרם על יד האישה שאת אהובתה רצח בטעות.

FILLIONדמות נוספת שמייצגת שנאת נשים קיצונית היא זו של הכומר כיילב. עבור כיילב, כל הנשים הם זונות מיום לידתן, יצורים מזוהמים שיש "לחנך" באלימות, ואף לרצוח לעיתים קרובות, פשוט כי מגיע להן. כיילב הופיע בעונה השביעית והאחרונה של באפי, ולמרות שהוא לא היה הכוח המפחיד והחזק ביותר נגדו נלחמה באפי בעונה הזו, הוא נבחר על ידי אותו מי שהיה ה"רוע האולטימטיבי" לייצג אותו, ואף קיבל (באופן מיסטי) יכולות גופניות שיאפשרו לו לפגוע במי שהוא ראה בו את האויב הראשי של הקיום האנושי – נשים, ובעיקר נשים חזקות עם דעות ורצונות, שלא לדבר על כוח פיזי. כיילב רצח ללא רחמים, תוך שהוא מרבה לנאום על כמה שלכל הנשים מגיע למות (הי, עוד תזכורת לאליוט רוג’ר). בסופו של דבר גם כיילב הובס ומת. אבל זו היתה משימה קשה במיוחד. נראה ששנאת הנשים שלו היתה עוצמתית אפילו יותר מכוחות העל שהוענקו לו על מנת להביא את השנאה הזאת לידי ביטוי.

אז למה וורן וכיילב שונאי הנשים הרצחניים היו חייבים למות? אני בספק אם מדובר במקרה בו יוצר הסדרה ג’וס וידון רצה להעביר מסר בעד עונש מוות לשונאי נשים אלימים. המוות שלהם, מעבר להיותו שלב מכונן בעלילה, היה מוות סימבולי. כי בעולם פמיניסטי כמו זה של "באפי ציידת הערפדים" (בניגוד לעולם האמיתי בו אנו חיות) אין מקום לשנאה נגד נשים, להפצה שלה, לביטויים אלימים שלה. וורן וכיילב היו חייבים למות כדי שיהיה ברור שמיזוגניה פשוט לא תתקבל ולא תעבור בעולם בו נשים הן בעלות עוצמה, עצמאיות, ובעקבות אלו – לא מוכנות לסבול אלימות גברית נגדן.

2 Comments
  • רוני
    Posted at 16:08h, 26 מאי להגיב

    מעניין וקולח. נהניתי לקרוא.

    • חמוטל
      Posted at 00:01h, 27 מאי להגיב

      תודה (:
      חמוטל

Post A Comment