שולפת צפורניים | אלו הסיבות לא ללחוץ על קישורים לתמונות עירום של ג'ניפר לורנס
1739
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1739,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

אלו הסיבות לא ללחוץ על קישורים לתמונות עירום של ג'ניפר לורנס

מקור: קלמנטיין פורד
תרגום: אור גליקליך

JenniferLawrence

במסגרת מה שמכונה מקרה הפריצה הגדול בהיסטוריה למחשבים של סלבריטאיות, נגנבו ופורסמו תמונות עירום פרטיות של מעל למאה סלבריטאיות. לאחר שהתקבל אישור רשמי כי מרבית התמונות שפורסמו שייכות לג'ניפר לורנס, פורסמה רשימה מלאה של שמות הקורבנות – שכוללת את קריסטן ריטר, קייט אפטון, מרי אליזבת' וינסטד, ריהאנה, ברי לרסון וקירסטן דנסט (הקישור אינו מכיל תמונות, רק שמות).

התמונות הועלו לראשונה על ידי משתמש אנונימי בביוב האינטרנטי שידוע בשם 4chan, ומאז הופצו בהתלהבות ברחבי פלטפורמות אינטרנטיות כמו Reddit וטוויטר. נציגהּ של לורנס אישר כי התמונות הינן אמיתיות, וגינה את הגניבה כ"חילול בוטה של פרטיות", והוסיף כי "עירבנו את הרשויות אשר יתבעו את כל מי שיפיץ את התמונות הגנובות".

ישנן מספר סוגיות שעולות ממעשה פלילי ממין זה, אך לפני שנדון באלו חשוב להדגיש דבר אחד: אם את/ה מחפש/ת באופן מכוון את התמונות האלו, אתם משתתפים/ות באופן ישיר לא רק בחילול של פרטיותן של נשים רבות, אלא גם בחילול של גופן. תמונות אלו – אותן לא ראיתי ולא אחפש – הן אינטימיות, רגעים פרטיים השייכים רק לא/נשים המופיעים/ות בהן ואלו שהוזמנו לצפות בהן. הגניבה של רגעים אלו ופרסומם בפני העולם כולו הוא מעשה שערורייתי של חילול נפשי שמהווה סוג של תקיפה.

האנשים אשר מפיצים את התמונות הללו מנציחים תקיפה מתמשכת. האנשים שמתבוננים בהן בחדווה עדים ונהנים מתקיפה מתמשכת. כאשר קורבן של תקיפה כזו מבקשת שלא להחריף את הכאב שנובע מפשע זה ואת/ה ממשיכ/ה לעשות זאת בכל מקרה, את/ה מחליט/ה באופן מודע שההנאה שלך, הזכויות שלך ואולי אפילו הסקרנות שלך חשובים יותר מהכבוד והבטחון של הא/נשים אותם/ן את/ה מנצל.

לאחר שביססנו את החלק הזה, בואו נבהיר עוד מספר דברים.

1. זהו אינו 'סקנדל'

זהו פשע, ועלינו לדון בו ככזה. גופי תקשורת מסוימים מדווחים בתאווה אחרת, כאילו חילול הפרטיות הבלתי-חוקי הכולל פרסום תמונות אינטימיות הוא לא יותר מנושא לרכילות. כאשר מדברים על סקס, 'סקנדל' היא מילה שלרוב מתפרשת כמעידה על אחריות של כל הצדדים המעורבים, מעשה שנבע בהסכמה ולמרבה הצער התגלה, וכל מי שלקח בו חלק חייב בהסבר או התנצלות. זוכרים איך שכאשר תמונות עירום פרטיות של ונסה הודג'נס (שגם שמה מופיעה ברשימת הקורבנות) הודלפו ברשת, חברת דיסני הכריחה אותה להתנצל בפומבי על "מעידה בכושר השיפוט" שלה וקיוותה שהיא "למדה לקח בעל ערך"? לא משנה שהודג'נס הייתה אישה בוגרת שנפלה קורבן לחילול פרטיותה- ה'סקנדל' שורטט כמשהו שבגינו היא הייתה חייבת למעריציה התנצלות. מה שמוביל אותנו ל:

2. הנשים הללו לא צריכות 'להאשים רק את עצמן'

מדכא ככל שיהיה, למרבה הצער אין זה מפתיע לראות אנשים מסוימים שטוענים שלורנס והאחרות הביאו זאת על עצמן. חלק מהחיים בתרבות האונס היא הציפייה המתמשכת שנשים יהיו אחראיות להגן על עצמן מהתעללות, מה שאומר הימנעות מהתנהגות שיתכן ומאוחר יותר 'תנוצל' על ידי אנשים שבאופן מאוד נוח לעולם אינם מתבקשים לקחת אחריות על מעשיהם. אך נשים רשאיות לנהוג עם מיניותן –בהסכמה-  בכל דרך שרואות לנכון. אם זה כולל לצלם פורטרטים עצמיים בעירום לשם הנאתן שלהן או של אחרים/ות אותם/ן בוחרות שאופן מודע, זוהי זכותן המלאה.

קורבנות של פשע אינן מחויבות לקבל אחריות משותפת על אותו הפשע. נשים שמצלמות עצמן בעירום אינן מבצעות מעשה פלילי, והן לא צריכות 'לצפות' להפוך לקורבנות של מעשה פלילי, כפי שהשחקנית מרי וינסטד ציינה בחשבון הטוויטר שלה.

WinsteadTweet1

[בציוץ: למי מכם שמסתכלים בתמונות שצילמתי עם בעלי לפני שנים בפרטיות של ביתנו, אני מקווה שאתם מרגישים טוב עם עצמכם]

WinsteadTweet2

[ציוץ2: כשאני יודעת שהתמונות האלו נמחקו לפני זמן רב, אני יכולה רק לדמיין את המאמץ הדוחה שהושקע בזה. משתתפת בצערן של כל מי שפרצו למחשבים שלהן]

שליחת תמונה של השדיים שלך לאדם אחד אינה הסכמה לכך שכל העולם יראה את השדיים האלו, בדיוק כמו שהסכמה ליחסי מין עם אדם אחד היא לא אותו דבר כמו מתן רשות לכולם לז**ן אותך. האשמת הקורבן היא לא בסדר, גם אם אתם/ן מקבלים/ות ריגוש פרטי מלהשפיל נשים קורבנות של ניצול מיני.

3. זה לא משנה ש'לעזאזל, היא נראית טוב וצריכה להתגאות!'

גניבה והפצה של תמונות פרטיות של נשים לא הופכת לפחות פשע רק בגלל שאת/ה מאשר אותן כחומר לאוננות. אני בטוחה שנשים רבות שמופיעות ברשימה בטוחות במשיכה המינית שלהן. זה לא אומר שהן לא מעריכות את הפרטיות שלהן או שלא צריכות לצפות להנות מאותן זכויות כמו כל אחד/ת אחר/ת. זה גם לא אומר שהן רוצות שזרים יזיעו על התמונות שלהן. קו מחשבה זה מגיע מאותה אסכולה שמורה לנשים או להתעלם או לקבל בברכה הטרדה מינית כאשר נראה לכאורה כי הסנטימנט הוא 'חיובי'.

סביר להניח שאף אחת מהנשים האלו לא שמה זין על זה שאת/ה חושב/ת שהגוף שלהן 'נראה מעולה'. למרות שהחברה ממשיכה לתחזק את הרעיון של בעלות ציבורית על גופן של נשים, אנחנו לא זכאים/ות לחפצן אותן רק כי אנחנו יכולים/ות לתרץ זאת כמחמאה.

אני לא מתכוונת לחפש את התמונות האלו ואני מפצירה בכולם/ן להמנע מכך גם כן. אני מקווה שכל הקורבנות של מעשה זה מקבלות תמיכה ראויה מהרשויות ומקבוצת החברים/ות שלהן. ואני מקווה מאוד שאנשים נוספים ינקטו עמדה נגד התנהגות מסוג זה.

בגלל שגם אם נשים בצד את המקרה הזה, זה מרגיש לי אירוני ביותר שנמחה נגד אפליקציה חינמית של המסנג'ר של פייסבוק כי אנחנו המומים/ות מהדיווחים שיש לה גישה למספרים בטלפון שלנו, אך באותו הזמן נקבל את ההגשה של גופן של נשים להנאתנו שלנו. ההערכה שלנו אינה פחות מגעילה רק בגלל שהיא מלווה בצליל של מחיאות כפיים עם יד אחת.

No Comments

Post A Comment